NUFFNANG

Thursday, July 19, 2012

Segmen Ayu: Saya Blogger Dari...

Apa kena aku nih? Bersegmen dengan Ayu pulak dah.. Segmen Ayu: Saya blogger dari MUAR, JOHOR.
Apa ada di Muar? Wikipedia dulu ekk.. 


Daerah Muar terletak di barat laut negeri Johor, Malaysia. Daerah Muar terdiri daripada bandar Muar itu sendiri (lebih dikenali dengan nama Bandar Maharani) dan juga daerah kecil Tangkak. Muar bersempadan dengan negeri Melaka (Sungai Rambai) di utara, daerah Segamat di timur dan daerah Batu Pahat di selatan. Daerah Muar berkeluasan 2346.12 km persegi dengan penduduk seramai 328,695 orang (bancian 2000). Perkataan ‘Muar’ dipercayai berasal daripada Muara. Kemungkinan lain ialah ia berasal daripada perkataan hindu iaitu “Muna” dan ‘Ar” yang masing-masing bermaksud Tiga dan Sungai, menggambarkan kewujudan Sungai Muar yang mengalir melalui bandar ini dan juga merupakan sungai terpanjang di Johor. Pusat pentadbiran baru yang dikenali sebagai Muar 2 sedang dirancang untuk dibina di Muar. Pusat pentadbiran baru tersebut akan menempatkan semua jabatan Kerajaan Negeri dan Persekutuan dan dijangka terletak berhampiran dengan Muar Bypass di bandar Muar.
Pekan
1.Parit Bakar 2.Parit Raja 3.Parit Jawa 4.Parit Unas 5.Parit Bunga 6.Bakri 7.Pagoh 8.Sungai Mati 9.Bukit Pasir 10.Panchor 11.Bukit Mor 12.Bukit Treh 13.Sungai Abong 14.Bukit Gambir 15.Kundang Ulu.. Daku dok kat bahagian No8... hehehe.. Pekan Sungai Mati. YB Dato' Abdul Ghani Othman @ Menteri Besar Johor duduk kat sini juga.. Tiap 3syawal mesti buat open house..


Tempat menarik...Antaranya
Taman Negara Gunung Ledang

 Masjid Jamek Sultan Ibrahim

Bangunan Sultan Abu Bakar

Tanjung Emas

Makanan tempatan...
Sabak Awor.. seafood
  • Laksa Johor ; makanan yang berasal dari Johor. Ianya berbeza dari laksa penang kerana menggunakan santan kelapa untuk kuahnya.
  • Mi bandung ~ juga masakan yang berasal dari negeri Johor dan amat terkenal di Muar. Perkataan ‘bandung’ tidak berasal dari Bandung,  Indonesia tetapi membawa maksud pelbagai bahan-bahan yang disatukan dari pelbagai rencah.
  • Mi rebus ~ adalah makanan terkenal yang terkandung mi yang di celur dan di hidangkan bersama kuahnya tersendiri, telur rebus dan bahan sampingan.
  • Arisa ~ adalah makanan unik yang jarang-jarang di temui sekali pun di Johor. Ianya biasa di hidangkan ketika majlis-majlis rasmi bagi golongan elit.
  • Sate ~ makanan kegemaran yang buakan lagi menjadi kegemaran warga Johor malah Malaysia. Daging lembu atau ayam berempah (kini dengan pelbagai jenis daging seperti rusa dan kambing) yang di bakar ini,  boleh diperolehi di dalam mana-mana sahaja sekitar Johor.
  • Telur pindang ~ amat popular di majlis-majlis perkahwinan. Telur pindang ini adalah telur  ayam yang di rebus selama beberapa jam bersama-sama rempah dan daun-daun

Yang paling best & wajib ada di rumahku ialah Kopi Muo..Kopi Sai Kee 343. Sodap tau!

Daku bukan asal Muo benor-benornya huhuhu.. Tp dah 5thn dok sini ngaku la org Muar ;p En.Abe org Muar, kg kat Bukit Gambir. Asal? Kelapan2 anak MakAbah lahir di KL. MakAbah berasal dari Pontian, Johor gak. So amik shortcut daku pomot Bandar Muar lah ye.. hihi.. Jangan mare ye cik penganjur hikhik..

Okey.. Lelain lebih lanjut Google sajok!
Peace ^__^


Tags
Chepah
Mangsa aku lagik =p

26 comments:

mummyrinazone beauty said...

haaa tuh dia jom pakat g serbu muar...ada tmpt2 kt muar aku dh g..hikhik

are_lin@yu said...

dear tq join segmen ayu ;-)...ayu belum pernah lg g johor tau..mmg teringin nk g..nti bwk jln leh..hihi..tgu ayu updates kwn2 bru ya ;-)

are_lin@yu said...

ayu dah updates senarai baru jom tengok,takut tercicir ;-)

http://coratcoretkuini.blogspot.com/2012/07/senarai-peserta-segmen-ayustill-ada.html

Unknown said...

Tu dia! hihihi okeh tak Wan?

CINTA UNTUK KITA said...

slm prknalan ya :)

Unknown said...

hye! sy blogger KL.. slm kenal. hihi =)

http://norumara.blogspot.com/2012/07/segmen-ayu-saya-blogger-dari.html

Unknown said...

Salam kenal.. singgah sini.. jemput la ke blog saya pula.. =) http://ibuafinaazfar.blogspot.com/2012/07/segmen-ayu-saya-blogger-dari-selangor.html

Anonymous said...

wahh..dekat la kite..Tq singgah blog Nisa..salam perkenalan..:)

Salina Mat Isa said...

Pernah pegi air terjun gunung ledang..kampung my MIL kat muor..

cikeyrah said...

dari segmen yang same , done follow ;)

http://sukesukicikkeyrah.blogspot.com/2012/07/segmen-ayu-saya-blogger-dari.html

benut kat sungai pinggan ;) ade pa.cik ea yg kat tgki air benut ea, name ye manan ke?

Mohd Najib said...

Salam Shima..

Org JB datang jenguk org Muo!

http://mohdnajib27.blogspot.com/2012/07/segmen-ayu-saya-blogger-dari.html

Deary Ainn said...

shima..awk di tag kat cnie hehehe http://deary-ainn.blogspot.com/2012/07/cik-buaya-1st-giveaway-choose-your-prize.html

~Cik Sweety~ said...

hyeee...saya blogger dri nepal..hehehe..(^_^)

http://sweetylikecandycan.blogspot.com/2012/07/segmen-ayu-saya-blogger-dari.html

NzA said...

Wah, mcm baca n3 pusat penerangan pelancong la shima...ttp muar mmg best.

Lokman said...

blogger terengganu datang melawat disini.. ^_^

http://lokmanramli.blogspot.com/2012/07/segmen-ayu-saya-blogger-dari-terengganu.html

Nadia Elena said...

Hai,

ni org muar dtg jenguk org muar!
semua tempat yg kt atas tu mmg familiar..sep sikit! toink... =)

Unknown said...

Nadia Elena,
sep! sep! hahahaha

Deary Ainn said...

shima heheh nie link die http://deary-ainn.blogspot.com/2012/07/cik-buaya-1st-giveaway-choose-your-prize.html heheh tk dpt erk kat cbox? hehehe

Unknown said...

dtg ziarah ats segmen yg sama...salam perkenalan..:)

Masha Meisters said...

salam ramadhan...follow sini dari segmen yang same ye :)


http://mashaaini.blogspot.com/2012/07/segmen-ayu-saya-blogger-dari.html

QasehnyaRania said...

hye salam kenal dari jb tapi blogger kedah :)
selamat berpuasa..
lobaksusue.blogspot.com

Miss N™ said...

salam kenal... :)

Dari segmen yang sama :

http://cahayacita2.blogspot.com/2012/07/segmen-ayu-saya-blogger-dari.html

Momo said...

salam kenal:)

http://sukatykupown.blogspot.com/2012/07/segmen-ayu-saya-blogger-dari-sarawak.html

SuparMan SuaRez said...

Salam Ramadhan Al Mubarak..
Datang Dari Segmen Yg Sama.Blogger Dari SABAH,Salam Kenal Errkk.. Dah Follow Sini,Jemput Singgah Blog Saya Jugak K..^_^

http://manssmile.blogspot.com/2012/07/segmen-saya-blogger-dari-sabah.html

Rose said...

Assalam perkenalan..

Datang daripada segmen Ayu..saya blogger daripada Putrajaya..selamat berpuasa!

Jom singgah ke blog sy : Blog Grey-Hippo

yana yaya said...

singgah dan follow dr segmen yg sma

http://sweetsadmemory.blogspot.com/2012/07/segmen-ayu-saya-blogger-dari.html

Lilypie - Personal pictureLilypie Breastfeeding tickers

Nota Kaki

10m (10) 2nd pregnant (19) 2tahun (1) 6m (1) 8 bulan (1) Aidiladha (1) Aktiviti (80) al-kisah (71) Alatan (1) Anak2 Ku Sayang (112) anniversary (1) Apa2 ajer (19) Artis (4) Baby learning (19) Babyfood (21) Barang Dapur (7) Basikal (2) BBQ (2) Beg (2) Berita (12) Berkebun (1) birthday (11) Biskut Raya (1) Bulan (1) Bunga Bola (1) Burasak (2) cek-Up (2) Ceritaku (42) Coklat Cake (1) Contest (32) Cookies (2) CreamPuff (1) DIY (7) Doa (2) Donut (1) Drama (1) Fakta Plus (20) Family (35) FM (1) Fraser's Hill (7) GA (2) Gambar (2) gambar edit (7) Gelagat (1) Geram (1) Gift (1) google plus (1) Gunting Rambut (1) Hadiah (8) Halba (1) Hantaran (1) Hobi (7) Holiday (10) Iklan (2) Ilmuan (32) Info sihat (18) islamic (16) jelajah (22) JJCM (8) Jus Bidadari (1) Kalendar (1) Kami (7) Ke Mana Kita? (13) kelambu (1) Kemalangan (11) Kenduri (14) Kerepek pisang (1) Kesihatan (6) Keychain (1) KL (5) Korean (1) kuiZ (33) Lawak (3) Lirik lagu (1) Lokasi (14) Lori (1) Luahan (12) Luka (1) Lukisan (2) M.afiQ (10) makan (32) menang (7) mistik (1) Muhasabah Diri (3) my jewel of heart (1) NewBorn (5) nyummmy (12) Oat (4) Pembelajaran (3) Pemberian (1) Pendapat (5) Pendapat. FB (14) Penyakit (2) Perkembangan Aqil (1) Pesawat (1) Picnic (2) Playground (1) Pomander Ball (1) PottyTrain (1) Produk (1) Promote (3) Puding Roti (1) Ragam aqil (18) Ramadhan (13) resepi (17) Ringkasan (3) Ronda-ronda (5) Rumah (3) Sahabat (5) Segmen (1) Sekolah (2) Seni (2) Sepupu (1) sticky entry (2) Sukan (1) Susu Ibu (8) Swimming (1) Syawal (11) t (1) Tafsir Quran (1) Tag (1) Takziah (1) Talasemia (1) Tambak Pontian (1) Tanaman (1) Tanjung Emas (1) Telur (2) Terima Kasih (1) Tofu (1) TQ (3) tutorial (3) UdangGalah (1) Wean-Off (1) wedding (4) Wira SE (2) Ww (14) Zoo Melaka (1)
" Siapapun di dunia ini tidak akan terlepas daripada kesusahan. Kesusahan yang pelbagai dan berbeza diuji kepada manusia yang pelbagai latar belakang. Namun, ujian yang pelbagai itu di uji oleh Pencipta ujian yang satu. Dialah yang mencipta ujian, Dia jugalah yang mencipta penyelesaian bagi ujian itu.

Tugas kita sebagai hamba adalah menghadapi ujian itu dengan hati yang besar dan berlapang dada s
erta fikiran yang bijak. Kita perlu sentiasa bersiap sedia untuk menghadapi sebarang ujian yang bakal berlaku. Ujian tetap akan berlaku meski kita berusaha untuk menolaknya, ianya tetap akan berlaku.

Hamba yang lupa dirinya sebagai hamba, tidak bersedia untuk menerima ujian. Dalam taatnya, dengan segera dia melatah mempersoalkan kewajaran dirinya diuji "

KITA SENTIASA LAYAK UNTUK DIUJI... KERANA KITA BERSTATUS HAMBA!!!
INGAT TUH!

Nurun Nubuwah

Ya Allah! Wahai tuhan kami yg memiliki kekuatan yg agung, yg memiliki kemahuan yg abadi dan yg memiliki wajah yg mulia dan sebagai pelindung kalimat-kalimatnya, serta pengkabul doa-doa, kecerdasan Hassan dan Hussien dari jiwa yg benar, pelindung indra mereka yg melihat serta indra jin dan manusia. Dan ketika orang-orang kafir akan menggelincirkan kamu dengan penglihatan sihir mereka tatkala mereka mendengar peringatan lalu mereka berkata-kata sesungguhnya ia adalah gila. Tiadalah itu semua melainkan sebagai peringatan bagi seluruh alam. Allah yg mengabulkan doa Luqmanul Hakim dan mewariskan Sulaiman bin Daud Alaihis-salam. Ya Allah yg maha pengasih, yg memiliki singgahsana yg agung. Panjangkanlahumurku dan sihatkanlah tubuh badanku, perkenankanlah hajatku, limpahkanlah hartaku dan anak-anakku, dan berikanlah rasa cinta semua manusia kepadaku, jauhkanlah permusuhan dan pertentangan dari diriku dari semua anak cucu Adam alaihis-salam. Allah yg hidup dan perkataan itu benar atas orang-prang kafir. Dan katalah telah datang kebenaran, dan telah lenyaplah kebatilan, kerana sesungguhnya kebatilan itu pasti akan lenyap, dan Kami telah turunkan Al-quran itu sebagai penyembuh dan rahmat untuk orang-orang yg beriman. Dan orang-orang yg zalim itu tidaklah mendapat sesuatu di dunia ini melainkan kerugian.