NUFFNANG

Wednesday, February 29, 2012

Bubur Nasi Afiq

Assallamualaikum Warahmatullahhi Wabarakatuh

Masuk hr ni dah hr ke3 afiq mamam bubur. Sblm2 ni mkn buah2 & sayur2 je.. Memandangkan lagi 2mgu (+-) nk masuk 7bln daku pon kenalkanlah dia ngan nasi plak.
Memula buat bubur kosong je, buat lebih sbb abg aQil leh mkn skali.
Masa pi panggung tempoh hari time tu la pertama kali afiQ mam bubur. Laju betol dia mkn. Isi dlm botol avent je senang keje hahaha. Bwk 1 1/2oz tu habis dia makan. Agak terkejut jgk la sbb biasa food baru mmg tak habis.
Smlm plak ubah, mak buh pear n ikan bilis (rendam 2-3jam, sangai, blend). Pon buat sikit je dlm 3sudu besar. Yg belen tu abg aqil la yg mkn. Simpan sikit utk mamam hari ni :))
Smlm mmg tak disangka, 2x afiq mkn. Tgh hari mkn sikit je. Pastu ptg mkn lagi 1 1/2oz habis gak! huh huh.. Suka nasi gaknye dak tecik nih. Bagus bagus. Cuma kena pantau sbb takat hr ni belom poopoo lagik huhuhu.. Ayah pon dh belikan pisang smlm 2sisir hahaha... Byk tol pisang! Bleh la buat kuih ptg2 kan :)
Hari ni tgok byk mana dia mkn. Smlm simpankan 1 1/2oz gak utk mkn hr ni. Nak lagi mak lenyek pisang ajelah ye nak theeee theeee..



Sorry, gambo buburnye xde. Tak dan nk tangkap hahaha.. Moh tgok gmbr afiq je la....



Wassalam...





** afiQ mamam habis 2oz bubur nasi n poopoo dgn byknyeeee**

Monday, February 27, 2012

Anatomi Super-Mama

Assallamualaikum Warahmatullahhi Wabarakatuh

Apa yg menariknye supermomma nih


+ Peka bau semua kategori- Makanan, persekitaran & perseorangan terutama bahan 'nyah' buangan anak2 sendiri

+ Boleh 'membaca' minda anak2 (termasuk suami)

+ Mengingati manu 'mesra' kanak2 di SEMUA restoran keluarga. Kajian turut mendedahkan bahawa setiap wanita yg mempunyai anak membuatkan mereka lebih bijak dlm byk perkara!!

+ Mengimbas sekelip mata- Berkemampuan membeli-belah dlm tempoh 45minit shj

+ Peka keadaan terlalu sunyi @ tangisan kanak2

+ Bahu menjadi penyokong telinga ketika bercakap dgn telefon berjam2 lamanya!

+ Boleh berfungsi 'mengepit' barangan pada jangka masa yg lama

+ Kuasa cinta tanpa berbelah bahagi ; Boleh menangis hanya dgn sekadar mendengar berita kematian bayi org lain

+ Menyimpan bukan sekadar dompet wang dan alat solek, juga botol susu, biskut, tuala dan sepersalinan pakaian serta lampin anak setiap kali keluar rumah

+ Boleh memberi tumpuan kepada anak2 berumur 4-6tahun sekali setiap 4minit @ bersamaan dgn 210kali sehari

+ Menambah berat badan sekitar 15kg ketika mengandung

+ Boleh berlari dgn kasut tumit tinggi dan menukar keupayaan sbg tgn 'lebih' utk menutup pintu kereta/rumah apabila kedua2 tgn sarat mengendong anak dan mengangkat barangan dapur yg dibeli dipasar raya!

+ Kepantasan menukar lampin : 2minit 5saat

+ Mendukung anak sambil satu tgn lagi menyuap makanan, manulis nota, mengacau masakan di dapur. Juga boleh memandu sebelah tgn sambil membuka plastik balutan atraw pada kotak minuman!

Sekitar tahun 1970, wanita berkahwin awal dan bergelar ibu pada purata umur 21 tahun

Perhatikan betapa hebatnya struktur seorang ibu kerana sememangnya kaum wanita mempunyai kelebihan melakukan banyak perkara dalam satu-satu masa!

Pi panggung lagi!

Assallamualaikum Warahmatullahhi Wabarakatuh

Hahaha hari ni ayah tak kijo. Pas zuhur ayah ajak mancing kat panggung je. Tak naik perahu pon sbb gi tempat lain. Saje bwk bebudak gi sana, bosan2 ni kan..( aih! bwk la pi tmpt lain). Apa pon mak tak kisah janji keluar ghumah kan hihi..
Jgn tak tahu, abg aQil pon mula la tunjuk skill dia (kunon). Sampai mesin yg merah tu mmg dia dah chop dia punya (aCil nye oteyy!)
Mak cam biasa la bwk adik afiQ nye stroler mls nk dukong dia. Sesambil suap dia mamam bubur kosong. Bwk 1stgh oz (buh dlm botol avent je) habih! licin licau hihihi.. Suka gaknye mkn nasi dak ni, Br hr ni 1st time kasi dia bubur (blend & tapis).. Suka tgok dia mkn.. Padahal br je pas nenen..
:D

Cehhh kunon siap sedia.. sebelum buat lontaran
Ada gaya tak?


Ehh lom start lagi?
Hemm ayah tak kasi sbb tangga licin loh, mau jatuh nanti nehii nehiii (bak kata mama eB)


Ayah tak kasi can, aQil mancing kat darat je lah (majuk ;p)
Ni nak mancing ke nak motong rumput kikikik..


Teman adik afiQ mamam ajelah ye..
Adik afiQ nk merampas sudu mak ;p


Ayah saje lepas gian. Tak dapat apa2 pon. Yg dapat mata kail asyik sangkut kat tunggul2 kayu dlm sg. tuh hahahaha... Pastu asar kitorang pon balik. Budak2 pon dh terlelap. Sempat gi ngeteh (minum2) sat kat warung sambil mkn roti canai wallaaaa :D




Wassalam..

Saturday, February 25, 2012

Merangkak @ 6m 14wks

Assallamualaikum Warahmatullahhi Wabarakatuh

Hok hari ni layan gambar afiQ ajelah... Gewammm sgt ngan dia ni. Mentang2 dh merangkak kan.. enjin pon belum panas lagi tp dh kemaruk nk panjat memanjat nih.. Nak2 kalo kat tangga.. Mmg kena jaga, silap haribulan telentang ke blkg (mmg dh kena pon ;p).. Abg aQil pon 7bln lebih br merangkak tau, belom explore apa2 lagi, expert sungguh dak tecik nih!


Manjat kotak menan nak amik lori abg aQil


Tgok ler tuh, pepagi mangun terus tuju ke tangga... Aiyooo fensan mak


Ni lagi aksi bahaya, nak berdiri terus! Mmg kena jaga blkg nih
eksen nih


Aksi lps dh telentang ke blkg.. Tak serik, yelarr sebb mak sempat sambut dia dr terjatuh huhuhu


Mandi time! hikhik
Dah beberapa hr ni adik mandi sama2 ngan abg.. Kelam kelibut gak la Maknye kan. Tp xpe buat sekaligus!!

Hemm rambut abg aQil pon dh pjg.. Dah bleh ikat. Bila la nk pendekkan..( jirn slbh umah tak kasi potong, dah cantik dah tu, katanya) hihihi...




Wassalam,
Zikir Sabtu; LAILAHAILLALLAH 1000X

Friday, February 24, 2012

Diabetes di usia muda...

Assallamualaikum Warahmatullahhi Wabarakatuh

Agaknya mengapa ramai orang dewasa mudah mendapat penyakit kencing manis

(diabetesmellitus) di usia muda?


Dalam satu kajian yang dilakukan, susu formula akan menyebabkan lebih banyak insulin

dikeluarkan dalam tubuh bayi berbanding dengan bayi yang disusukan dengan susu itu, bagi

mendapatkan kandungan glucose yang sama.

Ini bermakna, sebagai contoh ringkas, untuk mendapatkan kandungan glucose dalam darah bayi sebanyak 5.0 mmol/ml, bayi yang menyusu susu ibu mengeluarkan 20 unit insulin, sementara bayi yang menyusu susu formula memerlukan lebih 20 unit insulin.

Jika berterusan diberikan susu formula, maka secara perlahan-lahan bayi ini mengalami ‘insulin resistance’, di manalebih banyak insulin digunakan untuk merendahkan kandungan glucose.

Apabila bayi menjadi dewasa, ia akan mudah mendapat diabetes mellitus walaupun ibu dan bapanya tidak pernah mengalami penyakit kronik itu.
Agaknya mengapa ramai orang dewasa mudah mendapat penyakit kencing manis (diabetesmellitus) di usia muda?

Dalam satu kajian yang dilakukan, susu formula akan menyebabkan lebih banyak insulin dikeluarkan dalam tubuh bayi berbanding dengan bayi yang disusukan dengan susu itu, bagi mendapatkan kandungan glucose yang sama.

Ini bermakna, sebagai contoh ringkas, untuk mendapatkan kandungan glucose dalam darah bayi sebanyak 5.0 mmol/ml, bayi yang menyusu susu ibu mengeluarkan 20 unit insulin, sementara bayi yang menyusu susu formula memerlukan lebih 20 unit insulin.

Jika berterusan diberikan susu formula, maka secara perlahan-lahan bayi ini mengalami ‘insulin resistance’, di manalebih banyak insulin digunakan untuk merendahkan kandungan glucose.

Apabila bayi menjadi dewasa, ia akan mudah mendapat diabetes mellitus walaupun ibu dan bapanya tidak pernah mengalami penyakit kronik itu.

** Satu sebab shima mengambil langkah ubah pemakanan afiq dr skrg. Dah tak boleh sumbat apa shj mcm org dulu2. Tambahan afiq ada peluang utk ada kencing manis sbb masa ngandungkan dia shima GDM**


Boleh jadikan ini sbg panduan:

Milk and Milk Products

4 Servings per day

4 oz. (1/2 cup) milk

4 oz. (1/2 cup) yogurt

1 slice cheese (1 oz.)

Protein Foods

2 Servings per day

1 oz. cooked meat, fish, poultry

1 egg

1/4 cup salmon or tuna

1/4 cup dried beans or peas

Breads, Cereals and Grains

6 Servings per day

1/2 slice bread

1/2 cup dry cereal

1/4 cup cooked cereal

1/4 cup rice, noodles

3 cracker

Vitamin C Rich Fruits/Veges

1 Servings per day

4 oz. (1/2 cup) juice

1/2 medium fruit

1/4 cup vegetable

Dark Green & Yellow Fruits/Vege

1 Servings per day

1/4 cup vegetable

1/2 medium fruit

Other Fruits/Vegetables

3 Servings per day

1/4 cup vegetable/fruit

1/4 cup potato

1/2 medium fruit

4 oz. (1/2 cup) juice (fresh)


Sumber: HSFFYB, Klinik Dr.Zubaidi

Menu Jumaat

Assallamualaikum Warahmatullahhi Wabarakatuh

Wahahahaha.. post makan2 plak ek.
Okeh yg ni lauk smlm hikhik. Daku masak lemak labu campur udang..
Udang galah yg ayah pancing hr tu ada lagi. Simpan lama2 hilang plak manisnye kan.
Ingatkan nk simpan utk adik tp dia tak jadi dtg plak.
Daku mkn sorang nih tau sbb en.ayah tak makan :Dv



Pepagi nih plak daku masak nenas manis.
Potong2 nenas tu, lebur sekali ngan gula n garam sikit.
Tp rasa dulu nenasnye, Kalo masam rebus dulu n buang airnye.
Kalo manis lebur semuanye hihiihii




Beli nenas 3biji masak semuanya. Teringin nk mkn dessert nih (tak menahan ;p) sebab hr teringat dulu2 masa sekolah mak slalu wat ni. Kes rindu kat mak la ni T_T huhuhu...
Dah masak masak, seduhkan dulu. Pehtu masuk la peti es.. Setappp ooo mkn sejuk2.
Nyummm nyummm.. Sila amik tisu lap ye leleh tuh :D

p/s: 3biji tu bukan daku mkn sorang ye. Sedekah kat jiran gak :))



Zikir Jumaat~Ya ALLAH 1000x
Wassalam..

Thursday, February 23, 2012

Afiq ada geng sambungan....

Assallamualaikum Warahmatullahhi Wabarakatuh

Yaaa ini dia sambungan entri short pagi tadi.
Ini la geng afiQ...Abid :)
Kemain nama pon dekat sama. Haku yg terbelit lidah nk pangge dua2, afiQ! aBid!
ABid ni akak seblah rumah yg jaga, tp dia tiap2 khamis gi amanh ikthtiar meeting. So hr ni br 1st time dia tumpang sbb member akak tu tak dpt dtg :D
Daku tak kesah sbb kejap je lebih kurang 2jam. aBid ni pun ada kwn dia senyap je. Mat senyum aBid nih sbb sentiasa senyum bila diagah walaupon mata dh kuyu nk tido =P hihihi
aBid ni awal 3bln dr afiQ tau..
Jom tgok aksi mereka

Warna-warni!
kan daku ckp cam taska :)

afiQ dah pandai merangkak tau uolls :D @ 6m2wks!!
impress lagi Mak!

Dah nama boboiboy kann... Berebut bola la mereka!
Tp afiq yg dpt dulu. Kelakor betui time nih
:)

Dua2 pandang Mak n tgok kamera..
Sbb nye dua2 nk dok pangku Mak nih!
Aiyoooo

Hahahaha saper yg berjaya?! Hahaha
Geli hati den mmg sama dua2 nih
Tp aBid mintak berdiri. So afiQ dok celah pangku :D
Mak kena adil kan...

Hai nama saya aBid :)
9bln > suda

afiQ Mak dirikan kat walker aBid hehehe..
Abg aQiL pon nk menempel gak :)

Hah! Masuk babycoat lak hikhik.. AfiQ masuk dlm ni time nk sapu rumah je :p
Mmg xguna pon babycoat nih. Almaklumlah ank2 kena tido celah tiak mak hingga umur 3thn kannn...
aBid dh pandai duduk tp kita la yg gayakan. Sebab belom pandai buat sendiri. Merangkak pon belum lagi.
Biasala semua bayi tak sama.. aQiL dulu pon lambat jgk nk merangkak.

Amacam? Colourful sungguh! hihihi...
Yang paling tak tahan bila daku baring, dua2 ni berlumba saper sampai dulu tau. Dua2 suka panjat bdn. Sorang kat perut, sorang kat peha hahaha. Tu belum abg aQiL join sekaki ;p..
Lps aBid dh balik baru la afiQ nk tido
:)



Wassalam

Afiq ada geng

Assallamualaikum Warahmatullahhi Wabarakatuh

Okeh hari ni short post..
Adik afiQ ada geng...
Nanti shima stori lagi okeh >.<

daa....

Nak jaga mereka... Tetiba rasa umah mcm taska kanak2 riang
beshhhh :)))

Monday, February 20, 2012

Pumpkin

Assallamualaikum Warahmatullahhi Wabarakatuh

Eh eh budak kecik nih lagi ;p hahaha... Okeh entri ni nak citer psl menu afiq pg tadi. Hisy! memlm baru nk hupdate ahaks! Budak ni makin manje susah tol nk ngadap pc tau.


Okey ini contoh jadual mkn baby (pengenalan) utk 6 bulan.. Tgok cam semua buah kan.. Tp sayur pon boleh tau antaranya Peas, Butternut Squash, Carrots, Zuchina, Parsnips..

Pagi nih afiq mamam ni la... Pumpkin hehehe
Mak pon mkn gak labu rebus letak gula perang sikit nyummm nyummm


Jom ke panggung...

Assallamualaikum Warahmatullahhi Wabarakatuh

Suka letak gambar anak2 kan! Ehh suka la hihihi.. Mereka yg comel, mak tak comel so takyah enterprem kikikik. Hari mgu kome-kome semua kemana? hikhik.. Kami anak beranak pi dok panggung. Bukan panggung wayang ha.. Tp panggung tempat sampan2 kat sungai tu ber'parking' kuikuikui.. Kitorg gi situ je teman ayah repair wat papan lantai perahu dia la apo laie.. Berejam jgk la, pas zohor. Panas terik. Smpi afiq pun takmo nenen. Cuma kasik air zam2 je masuk dlm botol.. Ada la byk 2sudu je hihi..
Tgh musim2 udang galah ni mmg rajin la ayah turun sungai. Memula kasi la bini dia ni mkn dulu hihi. Pastu mmg ramai jiran2 yg tempah. Semua nk merasa kan. Tp kami tak jual. Bagi aje. Tp sekali je la sbb nk kasi yg lain2 :) Klu nk kali ke-2 kena la turun ke sungai mancing sendiri ye huhu.. Sampai itam dh encik ayah, mengelupas kulit jgn ckp la. Tp dia suka :)..
Daku suka udang yg kecik2 tu je. Yg besar2, galah2 tu semua kasi kat depa. Pepandai la bahagi2kan. Tp la ni dh beberapa hari hujan, klu air tak cantik maka udang pun kurang la..

Nak citer sikit.... Satu hari tu tgh en.suami siap2 nk pi mancing, br je nk alih sampan ke tangga BedebushH! enjin Yamaha tu jatuh ke sg. Dia pun terjun dgn labu2nye.. eh xde labu ;p.. Menyelam lah beliau nk cari enjin tp xjumpa!!! habis talipon, kuyup dah (nasib bleh pki lagi). Kena la dia mendayung aje..
Besoknye abg ipau pon selam pulak nk cari enjin (sbb dia pon nk pki gak). Syg woo dh la mahal. Enjin 2nd hand pon dh rege 4k! Gulp! Dia ikat tali kt pinggang n selam. Sblm tu cucuk2 ngan kayu dulu. Ank dia pegang tali tu. Dia selam punya selam... Alhamdulillah dapat!! (abg ipau ni orgnye NEKAD) dan enjin masih boleh dipakai wee~ Korang bygkan gigi palsu dia terjatuh dlm sg tu pon dia bleh selam cari.. Guess what?! JUMPA!!! Punyalah nekad.

owner sampan


Cuasa fanasss hihi..
abg aQiL syok main batu baling dlm sg.

Mak siap bwk stroller? Aiyoooo hahahaha


Dak cumil nih br bangun tido. Keta benti dia pon celik la hohoho

Aaaa... senyummu mengguda la syg ><,


Tak lama pas asar hujan turun selebatnye. Kitorg teduh dlm keta je, ayah kena hujan buat kesekiankalinye sbb nk abiskn kerjanya.. sikit je lagi dh alang2 siapkan terus. Pastu pi singgah umah akak berehat n solat.. Mlm nk pi berurut, tp xde rezeki.. tukang urut no at home hihi.


Wassalam...

Saturday, February 18, 2012

Hero2 naik ketapi

Assallamualaikum Warahmatullahhi Wabarakatuh

Naik ketapi?! Kunon je kann.. Hahaha.. Ni kes abg aQiL jeles, so time mak nk dok rehat dia yg chop duduk atas sila mak okey! Kesiankan kat adik yg cuma dok tepi kaki mak je maka omak pun angkat la adik dok plak atas abg aQiL...


Tengok la tu mengekek abg aQiL ketawa bila adik dok atas dia sebab dia geli! hahaha... Adik berat kah? hemm baru 7.4kg sajah! :P Sempat adik usik abg




Kusyuk memasing tgok katun.. Adik pun dh pandai tgok tv dh kemain lagik..
Ini baru 2 org, sok kalo kuar 2 lagi agak2 bleh share moment camni dok?
Hahaha.. rasa2nye buleh kott tp tang tangkap gambo tu kena mintak tulon ayah la hahaha ;p


**Sesiapa ada masalah kulit, ekzema bleh dptkan produk semulajadi tanpa bhn steroid**
Klik disini.. MooGoo


Wassalam...

.:: Sebab IBU lebih UTAMA dari AYAH::.

Assallamualaikum Warahmatullahhi Wabarakatuh

Jom ketahui mengapa ibu lebih utama dari ayah...


Badan manusia hanya mampu menahan sehingga 45 del (unit) kesakitan. Tetapi semasa melahirkan bayi, seorang ibu merasai sehingga 57 del (unit) kesakitan. Ini sama dengan mematahkan 20 tulang secara serentak. Sekarang bolehkah anda bayangkan, kesakitan & kasih sayang seorang ibu?

Abu Hurairah radhiallahu 'anh berkata:

Seorang lelaki datang menemui Rasulullah shallallahu 'alaihi wasallam dan bertanya:

“Siapakah manusia yang paling berhak untuk aku layan dengan sebaik-baiknya?”

Baginda menjawab: “Ibu kamu.”

Dia bertanya lagi: “Kemudian siapa?”

Baginda menjawab: “Ibu kamu.”

Dia bertanya lagi: “Kemudian siapa?”

Baginda menjawab: “Ibu kamu.”

Dia bertanya lagi: “Kemudian siapa?”

Baginda menjawab: “Ayah kamu.”[1]

Seorang sahabat bernama Jahimah radhiallahu 'anh datang menemui Rasulullah shallallahu 'alaihi wasallam meminta pandangan baginda untuk dia ikut serta dalam ekspedisi Jihad.

Rasulullah bertanya: “Adakah kamu masih mempunyai ibu?”

Jahimah menjawab: “Ya.”

Lalu Rasulullah bersabda: “Tinggallah bersamanya kerana sesungguhnya syurga terletak di bawah tapak kakinya.”[2]

Di antara ibu dan ayah, ibulah yang lebih berhak untuk menerima perhatian daripada seorang anak. Tidak sekadar itu, ibu memiliki hak tiga kali ganda lebih besar daripada seorang ayah sepertimana terbukti melalui hadis di atas.

Syurga juga terletak di bawah kaki ibu, sebagaimana yang dijelaskan dalam hadis kedua di atas. Selain itu Allah Subhanahu wa Ta‘ala juga telah mengkhususkan beberapa ayat-Nya di dalam al-Qur’an untuk ibu. Ini tidak lain menunjukkan betapa besar dan mulia kedudukan ibu di sisi Allah dalam peranannya melahirkan anak dan membesarkannya.[3]

Allah Subhanahu wa Ta'ala berfirman:

Dan Kami wajibkan manusia berbuat baik kepada kedua ibubapanya; ibunya telah mengandungnya dengan menanggung kelemahan demi kelemahan (dari awal mengandung hingga akhir menyusunya), dan tempoh menceraikan susunya ialah dalam masa dua tahun; (dengan yang demikian) bersyukurlah kepada-Ku dan kepada kedua ibubapamu; dan (ingatlah), kepada Akulah jua tempat kembali (untuk menerima balasan). [Luqman 31:14]

Dan Kami wajibkan manusia berbuat baik kepada kedua ibubapanya; ibunya telah mengandungnya dengan menanggung susah payah dan telah melahirkannya dengan menanggung susah payah. [al-Ahqaf 46:15]

Terdapat beberapa sebab mengapa ibu memiliki hak tiga kali ganda lebih besar daripada seorang ayah:

Ibu terpaksa menanggung pelbagai kesusahan, sama ada dari sudut fizikal mahupun mental, dalam proses mengandung seorang anak. Allah mengkhabarkan kesusahan ini dengan firman-Nya yang bermaksud: “…ibunya telah mengandungnya dengan menanggung susah payah…” [al-Ahqaf 46:15]

Kesusahan ketika mengandung semakin bertambah selari dengan pembesaran janin. Kesusahan yang semakin bertambah mengakibatkan seorang ibu menanggung kelemahan demi kelemahan

Kesusahan ini mencapai tahap paling berat ketika hendak melahirkan anak tersebut: “…dan telah melahirkannya dengan menanggung susah payah.”

Kesusahan ini diungkap oleh Allah dalam kisah Maryam ketika beliau hendak melahirkan ‘Isa:
(Ketika dia hendak bersalin) maka sakit beranak itu memaksanya (pergi bersandar) ke pangkal sebatang pohon tamar (kurma); dia berkata: “Alangkah baiknya kalau aku mati sebelum ini dan menjadilah aku sesuatu yang dilupakan orang dan tidak dikenang-kenang!” [Maryam 19:23]

Berkenaan kesusahan yang amat berat saat hendak melahirkan, Abi Burdah radhiallahu 'anh pernah melihat Ibn ‘Umar radhiallahu 'anhuma dan seorang lelaki dari Yaman sedang tawaf di sekeliling Ka’bah.

Lelaki tersebut sedang mendukung ibunya lalu mengeluh: “Saya baginya bagaikan tunggangan yang hina.”

Lalu dia bertanya: “Wahai Ibn ‘Umar! Apakah sudah aku balas budinya?”

Ibn ‘Umar menjawab: “Tidak! Walaupun setarik nafasnya (yakni ketika ibunya sedang melahirkannya).”[4]

4. Setelah melahirkan, ibu benar-benar memberi perhatian kepada anaknya. Seandainya anaknya tidak sihat atau hilang sekejap daripada perhatiannya, nescaya dia menjadi bimbang. Apatah lagi jika anaknya dijauhkan daripadanya, seorang ibu akan teramat berdukacita sehingga hatinya menjadi kosong, sehinggalah anaknya dikembalikan kepadanya.

Kenalilah perhatian seorang ibu terhadap anaknya berdasarkan kisah berikut daripada al-Qur’an, ketika Allah Subhanahu wa Ta‘ala memerintah ibu Musa untuk menghanyutkan anaknya (Musa) agar dia (Musa) tidak ditangkap dan dibunuh oleh Fir’aun:

Dan Kami ilhamkan kepada ibu Musa: “Susukanlah dia; dalam pada itu jika engkau takutkan sesuatu bahaya mengenainya (dari angkara Firaun), maka (letakkanlah dia di dalam peti dan) lepaskanlah dia ke laut; dan janganlah engkau merasa bimbang dan jangan pula berdukacita; sesungguhnya Kami akan mengembalikannya kepadamu dan Kami akan melantiknya menjadi salah seorang daripada Rasul-rasul Kami.
Setelah itu dia (Musa) dipungut oleh orang-orang Firaun; kesudahannya dia akan menjadi musuh dan menyebabkan dukacita bagi mereka; sesungguhnya Firaun dan Haman serta orang-orangnya
adalah golongan yang bersalah.

Dan (ketika melihat kanak-kanak itu) berkatalah isteri Fir’aun:
“(Semoga dia menjadi) cahaya mata bagiku dan bagimu; janganlah kamu membunuhnya; mudah-mudahan dia berguna kepada kita atau kita jadikan dia anak.” Padahal mereka tidak menyedari (kesudahannya).

Dan (sepeninggalannya) menjadilah hati ibu Musa kosong; sesungguhnya dia nyaris-nyaris menyatakan perihal anaknya itu dengan berterus-terang jika tidaklah Kami kuatkan hatinya (dengan perasaan sabar dan tenang tenteram), supaya tetaplah dia dari orang-orang yang percaya (akan janji Allah).

Dan berkatalah dia kepada kakak Musa: “Pergilah cari khabar beritanya.” (Maka pergilah dia) lalu dilihatnya dari jauh sedang orang ramai tidak menyedarinya.
Dan Kami jadikan dia (Musa) dari mulanya enggan menyusu kepada perempuan-perempuan yang hendak menyusukannya; (melihatkan halnya itu), kakaknya berkata (kepada isteri Fir’aun): “Mahukah aku tunjukkan kamu kepada penduduk sebuah rumah yang dapat memeliharanya untuk kamu, serta mereka tulus ikhlas kepadanya?”

Maka (dengan jalan itu) Kami kembalikan dia kepada ibunya supaya tenang tenteram hatinya dan tidak berdukacita (disebabkan bercerai dengannya); dan supaya dia mengetahui bahawa janji Allah (untuk menyelamatkannya) adalah benar; akan tetapi kebanyakan mereka tidak mengetahui (yang demikian itu). [Maksud surah al-Qasas 28:7-13]

5. Sekalipun dengan segala pengorbanan ibu daripada saat mengandung hinggalah kepada membesarkan, seorang anak lazimnya akan lebih cenderung untuk meremehkan ibunya berbanding ayahnya. Faktor penyebab adalah sama ketika menjelaskan bab sebelum ini berkenaan mengapa ibu dikhususkan daripada ayah dalam larangan menderhaka. Sifat kewanitaan seorang ibu yang lemah lembut dan peranannya yang “hanya di rumah” menyebabkan sebahagian anak-anak tidak menghormati ibu mereka dan justeru melecehkan tuntutan berbuat baik kepadanya.

Lima sebab di atas, paling kurang, menjelaskan mengapa Allah dan Rasul-Nya mengkhususkan seorang ibu di atas seorang ayah. Malah hadis yang asal dalam perbincangan ini memberi hak tiga kali ganda lebih besar kepada seorang ibu berbanding seorang ayah. Oleh itu dalam rangka berbuat baik kepada ibubapa, hendaklah kita memberi perhatian dan keutamaan kepada ibu.

Mengambil iktibar daripada kisah para sahabat Rasulullah, seorang lelaki pernah bertanya kepada Ibn ‘Abbas radhiallahu 'anhuma, “Saya meminang seorang wanita tetapi dia menolak pinangan aku. Setelah itu datang orang lain meminangnya lalu dia menerimanya. Saya menjadi cemburu kepadanya dan saya membunuhnya. Apakah ada taubat untuk saya?”

Ibn ‘Abbas bertanya: “Apakah ibu kamu masih hidup?”

Dia menjawab: “Tidak.”

Ibn ‘Abbas berkata: “Bertaubatlah kepada Allah dan mendekatlah kepada-Nya semampu mungkin.”

Atha’ bin Yasar (yang hadir sama saat itu) bertanya kepada Ibn ‘Abbas: “Mengapa engkau bertanya kepada lelaki tersebut sama ada ibunya masih hidup?”

Ibn ‘Abbas menjawab: “Saya tidak tahu perbuatan yang paling mendekatkan (seseorang) kepada Allah Subhanahu wa Ta'ala melainkan berbakti kepada ibu.”[5]



[1] Sahih: Dikeluarkan oleh al-Bukhari dalam Shahihnya – hadis no: 5971 (Kitab al-Adab, Bab siapakah manusia yang paling berhak untuk dilayan dengan baik).

[2] Hasan Sahih: Dikeluarkan oleh al-Nasai dan dinilai hasan sahih oleh al-Albani dalam Shahih Sunan al-Nasai – hadis no: 3104 (Kitab al-Jihad, Bab kelonggaran daripada berperang bagi orang yang memiliki ibu).

[3] Sayang sekali kebanyakan wanita sekarang ini tidak lagi memandang mulia terhadap peranan mereka untuk melahir dan membesarkan anak. Apa yang dipandang mulia oleh Allah kini dipandang hina oleh manusia. Semua ini berlaku kerana manusia kini mengejar kemuliaan mengikut ukuran mereka sendiri. Mereka tidak sedar bahawa apa yang dianggap mulia oleh sebahagian manusia dianggap hina oleh manusia yang lain. Apa yang dianggap mulia pada masa kini akan menjadi hina pada masa akan datang. Ringkasnya, kemuliaan mengikut ukuran manusia sentiasa bersifat nisbi manakala kemuliaan mengikut ukuran Allah sentiasa bersifat hakiki.

[4] Sanad Sahih: Dikeluarkan oleh al-Bukhari dan sanadnya dinilai sahih oleh al-Albani dalam Shahih al-Adab al-Mufrad – hadis no: 9.

[5] Sahih: Dikeluarkan oleh al-Bukhari dalam al-Adab al-Mufrad – hadis no: 4 dan ia dinilai sahih oleh al-Albani dalam Silsilah al-Ahadits al-Shahihah – hadis no: 2799

Wassalam...

Nota Kaki

10m (10) 2nd pregnant (19) 2tahun (1) 6m (1) 8 bulan (1) Aidiladha (1) Aktiviti (80) al-kisah (71) Alatan (1) Anak2 Ku Sayang (112) anniversary (1) Apa2 ajer (19) Artis (4) Baby learning (19) Babyfood (21) Barang Dapur (7) Basikal (2) BBQ (2) Beg (2) Berita (12) Berkebun (1) birthday (11) Biskut Raya (1) Bulan (1) Bunga Bola (1) Burasak (2) cek-Up (2) Ceritaku (42) Coklat Cake (1) Contest (32) Cookies (2) CreamPuff (1) DIY (7) Doa (2) Donut (1) Drama (1) Fakta Plus (20) Family (35) FM (1) Fraser's Hill (7) GA (2) Gambar (2) gambar edit (7) Gelagat (1) Geram (1) Gift (1) google plus (1) Gunting Rambut (1) Hadiah (8) Halba (1) Hantaran (1) Hobi (7) Holiday (10) Iklan (2) Ilmuan (32) Info sihat (18) islamic (16) jelajah (22) JJCM (8) Jus Bidadari (1) Kalendar (1) Kami (7) Ke Mana Kita? (13) kelambu (1) Kemalangan (11) Kenduri (14) Kerepek pisang (1) Kesihatan (6) Keychain (1) KL (5) Korean (1) kuiZ (33) Lawak (3) Lirik lagu (1) Lokasi (14) Lori (1) Luahan (12) Luka (1) Lukisan (2) M.afiQ (10) makan (32) menang (7) mistik (1) Muhasabah Diri (3) my jewel of heart (1) NewBorn (5) nyummmy (12) Oat (4) Pembelajaran (3) Pemberian (1) Pendapat (5) Pendapat. FB (14) Penyakit (2) Perkembangan Aqil (1) Pesawat (1) Picnic (2) Playground (1) Pomander Ball (1) PottyTrain (1) Produk (1) Promote (3) Puding Roti (1) Ragam aqil (18) Ramadhan (13) resepi (17) Ringkasan (3) Ronda-ronda (5) Rumah (3) Sahabat (5) Segmen (1) Sekolah (2) Seni (2) Sepupu (1) sticky entry (2) Sukan (1) Susu Ibu (8) Swimming (1) Syawal (11) t (1) Tafsir Quran (1) Tag (1) Takziah (1) Talasemia (1) Tambak Pontian (1) Tanaman (1) Tanjung Emas (1) Telur (2) Terima Kasih (1) Tofu (1) TQ (3) tutorial (3) UdangGalah (1) Wean-Off (1) wedding (4) Wira SE (2) Ww (14) Zoo Melaka (1)
" Siapapun di dunia ini tidak akan terlepas daripada kesusahan. Kesusahan yang pelbagai dan berbeza diuji kepada manusia yang pelbagai latar belakang. Namun, ujian yang pelbagai itu di uji oleh Pencipta ujian yang satu. Dialah yang mencipta ujian, Dia jugalah yang mencipta penyelesaian bagi ujian itu.

Tugas kita sebagai hamba adalah menghadapi ujian itu dengan hati yang besar dan berlapang dada s
erta fikiran yang bijak. Kita perlu sentiasa bersiap sedia untuk menghadapi sebarang ujian yang bakal berlaku. Ujian tetap akan berlaku meski kita berusaha untuk menolaknya, ianya tetap akan berlaku.

Hamba yang lupa dirinya sebagai hamba, tidak bersedia untuk menerima ujian. Dalam taatnya, dengan segera dia melatah mempersoalkan kewajaran dirinya diuji "

KITA SENTIASA LAYAK UNTUK DIUJI... KERANA KITA BERSTATUS HAMBA!!!
INGAT TUH!

Nurun Nubuwah

Ya Allah! Wahai tuhan kami yg memiliki kekuatan yg agung, yg memiliki kemahuan yg abadi dan yg memiliki wajah yg mulia dan sebagai pelindung kalimat-kalimatnya, serta pengkabul doa-doa, kecerdasan Hassan dan Hussien dari jiwa yg benar, pelindung indra mereka yg melihat serta indra jin dan manusia. Dan ketika orang-orang kafir akan menggelincirkan kamu dengan penglihatan sihir mereka tatkala mereka mendengar peringatan lalu mereka berkata-kata sesungguhnya ia adalah gila. Tiadalah itu semua melainkan sebagai peringatan bagi seluruh alam. Allah yg mengabulkan doa Luqmanul Hakim dan mewariskan Sulaiman bin Daud Alaihis-salam. Ya Allah yg maha pengasih, yg memiliki singgahsana yg agung. Panjangkanlahumurku dan sihatkanlah tubuh badanku, perkenankanlah hajatku, limpahkanlah hartaku dan anak-anakku, dan berikanlah rasa cinta semua manusia kepadaku, jauhkanlah permusuhan dan pertentangan dari diriku dari semua anak cucu Adam alaihis-salam. Allah yg hidup dan perkataan itu benar atas orang-prang kafir. Dan katalah telah datang kebenaran, dan telah lenyaplah kebatilan, kerana sesungguhnya kebatilan itu pasti akan lenyap, dan Kami telah turunkan Al-quran itu sebagai penyembuh dan rahmat untuk orang-orang yg beriman. Dan orang-orang yg zalim itu tidaklah mendapat sesuatu di dunia ini melainkan kerugian.