NUFFNANG

Thursday, January 9, 2014

Bila Keseorangan..

..Walau hakikatnya berdua dengan Mok di rumah... Abg Aqil ke sekolah.. Tiada teman bermain.. Dia akan mulakan aktiviti kegemaran... BAWANG adalah pilihan! Nak tolong Mak masak katanya...

Diam-diam terus jadi cenggini...


Disusunnya.. Lepas tu tinggal.

Tapi bila Mok kata Kemas... Dia pun kemas sampai habis...
Meninggalkan kulit-kulit nipis bawang hehehehe....
Ada juga yang bergolek masuk bawah kabinet dapur.. merata perginya...


Alhamdulillah :)

Monday, January 6, 2014

Walau Hanya Sebuah Lukisan...

Diam tak diam masuk hari ni dah 4hari Aqil bersekolah. Agak sukar nak kejut dia bangun pagi. Kena upah susu botol dulu T_T buka kartun. Tak lama baru la dia bangun. Tu pun jam dah hampir 7.30pagi! hohoho.. Bila dah nyusu haaa memang tak la nak sarapan pagi dia tu kan.. Tunggu la kat sekolah tu waktu makan pukul 10.30pagi... Lapar ke tidak tu... Memang susah tui nak makan abg ni tau...

Semalam pula en.Ayah yang hantar ke sekolah. Mok tengok dari luar pagar aje.. Sekali dia nangis daa bila Ayah nak balik... Cikgu pi pujuk la.. Hari ni, kena la Mok hantar. Merengek sikit. Yelah, kawan2 gi makan, dia sorang2 dalam kelas tu.. So Mok ambil buku dia -buku conteng, bagi pensel suruh la dia lukis... Sempat la berbual dengan cikgu, anak saya ni suka betul lukis lori.. Macam2 jenis lori. Mok pening gak harap cikgu tak pening hahahahaha... Cikgu bagitau, semalam belajar buat bulatan.. Dah buat-buat bulat, Aqil pi tambah atas empat segi dan jadi la lori!! adehhhhhh... Tapi kan cikgu kata dia lukis lori cantik hehehehe...
Setakat ni nama cikgu ngan nama kawan2 dia belum kenal sangat. Kawan sebelah rumah pun dia buat tak tau aje adehhh la kan... Harap2 dah lama sekolah baru la timbul minat dia tu dan pandai berkawan..

Walaupun hanya sebuah lukisan lori.. errr berbuah-buah sebenarnya :) Tapi semalam, nampak dah kemajuan lukisan abg Aqil tuh! Mok ngan Ayah pun terkejut! dan sangat bangga!
Perhatikan...

Sebelum mula sekolah.. Ada lori, rumah, matahari.. Boleh cam tak yang mana? hehehehe

Ni dalam buku conteng dia.. Setiap helai gambar lori T_T

Tengok.. berapa banyak tayar lorinya tu... Kalau dia lukis panjang lagi, maka beribu2 la tayar lorinya tu kihkihkih.. Mok cakap, tayar lori tak banyak macam tu la Aqil... tapi dia pertahankan hak dia tau! hihihi

Dan ini hasil lukisan malam tadi..
Dia melukis sambil melihat kad board KENDERAAN yang Shima beli dan tampal di dinding...
Sangat menjadi! Lihat sahaja pada kedudukan tayarnya tu.. Bangga Mok! Takpelah Aqil lukis apa yang Aqil suka tapi ABC, 123, Alif Ba Ta kena telaah juga ye... Mok masih risau juga sebenarnya...


Ini pula kertas yang cikgu Mira kasi bawa balik.. Dapat Good+4bintang hehehe..
Ok la kaler pun tak terkeluar tajuk garisan kan...Belekang kertas tu pun dia ambil kesempatan melukis lori jugak huhuhuhuhuuu...

Alhamdulillah..
Sesambil tu kat rumah, Mok baru nak train Afiq ke toilet! :)





Friday, January 3, 2014

Bawang = Menjejes air mata = Tapi dia...

Kejadian sewaktu abg Aqil gi sekolah. Afiq takde kawan bercakaran hahahaha... Tengah takde kerja tu la dia cipta kerja.. untuk Mok sebenarnya.. Tengok la tu sepah dah dengan kulit bawang di lantai..

Curi-curi gambo dia yang tengah kusyuk mengopek kulit bawang.. Dia beralih port kat tepi kabinet ni sebab takmo Mok nampak ;p..

Curi lagi di bahagian sisi... kusyuk tuh! Sampai tak perasan Mok snap gambo dia hehehehe... Nampak pewutt pun dah makin 'gebu' tu hehehehe... Lihat dia kupas guna jari je.. Aduiii tak pedih ke biji mato tu dik.. Tengok dia relax je macam tengah kupas buah aje hahahahaha... Risau jugak kot dia tergosok2 mata ke kan.. Dah la ado ketumbit kat mato kiri tu...

Memang sangat berminat dengan bawang! Habis licin kulit bawang.. Yang isi tu pun habis dia nak kupas jugak agagagagagga..... 
Ingat lagi waktu merewang rumah jiran masa nak kenduri kahwin, Afiq waktu tu yang belum pun 1tahun, dok la sibuk jugak nak tolong mok kupas bawang. Dia berjaya capai sebiji terus masuk mulut dan gigit!!!! adehhhhhhhh.. Dia tak menangis rasa pahit @ pijar ke apa, tapi kulit bawang ni kan  kotor dengan debu tanah kan... huhuhuhuhu.... Sabor jelah mok.


Oppssss! dia dah perasan mok snap pic dia! terus lari nyorok belakang @ stor! hahahaha...
Lepas tu tah ke mana bawangnya tu menghilang.. Sambung main kelapa mok pulak sebakul biru tu lahai... Dia pi transfer ke bakul merah sampai penuh!! Rajin betui bujang mok ni kan... Ke sebab nak cari bawang Afiq tu.....? hehehehehehe...

Wednesday, January 1, 2014

Jom ke Sekolah !!

Alhamdulillah! Ke sekolah juga abg Aqil ni.. 3hari lagi cukup la umur 4tahun 5bulan hehehe.. 
Yang semangat bangun pagi ialah adik Afiq. Siap solat sebelah mok dia. Siap mandi jugak sebab mem'biyak' ekekekeke... Tapi dah pukul 7pagi pun abg Aqil takmo bangun. Puas kejut. Tapi dia jawab taknak! hahahaha.. Last2 bangun jugak :)
Siap2 kan pakai baju segala. Wangi2 sikit hahaha. Tangkap gambo wajib! Kenangan dipagi hari pertama ke sekolah.. Ayah pun siap teman lagi-jaga Afiq.

Hensem tak saya ^_^

Masuk sekolah pukul 8pagi, tp sebab ada sarapan kat sekolah kena la datang jam 7.30pagi.. Ikut la mood budak2 macam mana kan.. Sampai sekolah baru teringat kasut dia lupa nak ditulis namanya... Haaaaa balik skool je memang tak jumpa la kasut. Budak2 main sarung aje. Kawan dia pun sama hilang kasut. Balik tu berdukung 'encang' belakang mok ni ha.. haduiii boleh tahan berat 20kg ni hukhukhuk.. Besok pagi cari semula kasut tu.. Kalau tak beli je lain, kata en.Ayah... Murid2 pun tak ramai. Campur umur 4-6tahun rasanya kurang 30orang kottt... Bayaran settle semua, tambahan RM5 untuk kelas mengaji.


La ni masing2 terbongkang dah hehehe..
Aqil balik2 skool je mintak susu! terus je dia tido dah dapat candu dia tu kan. kat skool makan mee goreng katanya. Nasi mok dia takmo makan. Oh ya! Afiq tu kan tido dari jam 9pagi sampai la abg dia balik rumah dalam pukul 12 tak bangun2.. Hampir pukul 1tgh hari ni baru celik hihihii.. Mok pun seronok tau! Pukul 10> dah siap masak segala. kalau tidak, hemmmm lepas zohor baru terkial-kial kan hihihihihi...


Nota Kaki

10m (10) 2nd pregnant (19) 2tahun (1) 6m (1) 8 bulan (1) Aidiladha (1) Aktiviti (80) al-kisah (71) Alatan (1) Anak2 Ku Sayang (112) anniversary (1) Apa2 ajer (19) Artis (4) Baby learning (19) Babyfood (21) Barang Dapur (7) Basikal (2) BBQ (2) Beg (2) Berita (12) Berkebun (1) birthday (11) Biskut Raya (1) Bulan (1) Bunga Bola (1) Burasak (2) cek-Up (2) Ceritaku (42) Coklat Cake (1) Contest (32) Cookies (2) CreamPuff (1) DIY (7) Doa (2) Donut (1) Drama (1) Fakta Plus (20) Family (35) FM (1) Fraser's Hill (7) GA (2) Gambar (2) gambar edit (7) Gelagat (1) Geram (1) Gift (1) google plus (1) Gunting Rambut (1) Hadiah (8) Halba (1) Hantaran (1) Hobi (7) Holiday (10) Iklan (2) Ilmuan (32) Info sihat (18) islamic (16) jelajah (22) JJCM (8) Jus Bidadari (1) Kalendar (1) Kami (7) Ke Mana Kita? (13) kelambu (1) Kemalangan (11) Kenduri (14) Kerepek pisang (1) Kesihatan (6) Keychain (1) KL (5) Korean (1) kuiZ (33) Lawak (3) Lirik lagu (1) Lokasi (14) Lori (1) Luahan (12) Luka (1) Lukisan (2) M.afiQ (10) makan (32) menang (7) mistik (1) Muhasabah Diri (3) my jewel of heart (1) NewBorn (5) nyummmy (12) Oat (4) Pembelajaran (3) Pemberian (1) Pendapat (5) Pendapat. FB (14) Penyakit (2) Perkembangan Aqil (1) Pesawat (1) Picnic (2) Playground (1) Pomander Ball (1) PottyTrain (1) Produk (1) Promote (3) Puding Roti (1) Ragam aqil (18) Ramadhan (13) resepi (17) Ringkasan (3) Ronda-ronda (5) Rumah (3) Sahabat (5) Segmen (1) Sekolah (2) Seni (2) Sepupu (1) sticky entry (2) Sukan (1) Susu Ibu (8) Swimming (1) Syawal (11) t (1) Tafsir Quran (1) Tag (1) Takziah (1) Talasemia (1) Tambak Pontian (1) Tanaman (1) Tanjung Emas (1) Telur (2) Terima Kasih (1) Tofu (1) TQ (3) tutorial (3) UdangGalah (1) Wean-Off (1) wedding (4) Wira SE (2) Ww (14) Zoo Melaka (1)
" Siapapun di dunia ini tidak akan terlepas daripada kesusahan. Kesusahan yang pelbagai dan berbeza diuji kepada manusia yang pelbagai latar belakang. Namun, ujian yang pelbagai itu di uji oleh Pencipta ujian yang satu. Dialah yang mencipta ujian, Dia jugalah yang mencipta penyelesaian bagi ujian itu.

Tugas kita sebagai hamba adalah menghadapi ujian itu dengan hati yang besar dan berlapang dada s
erta fikiran yang bijak. Kita perlu sentiasa bersiap sedia untuk menghadapi sebarang ujian yang bakal berlaku. Ujian tetap akan berlaku meski kita berusaha untuk menolaknya, ianya tetap akan berlaku.

Hamba yang lupa dirinya sebagai hamba, tidak bersedia untuk menerima ujian. Dalam taatnya, dengan segera dia melatah mempersoalkan kewajaran dirinya diuji "

KITA SENTIASA LAYAK UNTUK DIUJI... KERANA KITA BERSTATUS HAMBA!!!
INGAT TUH!

Nurun Nubuwah

Ya Allah! Wahai tuhan kami yg memiliki kekuatan yg agung, yg memiliki kemahuan yg abadi dan yg memiliki wajah yg mulia dan sebagai pelindung kalimat-kalimatnya, serta pengkabul doa-doa, kecerdasan Hassan dan Hussien dari jiwa yg benar, pelindung indra mereka yg melihat serta indra jin dan manusia. Dan ketika orang-orang kafir akan menggelincirkan kamu dengan penglihatan sihir mereka tatkala mereka mendengar peringatan lalu mereka berkata-kata sesungguhnya ia adalah gila. Tiadalah itu semua melainkan sebagai peringatan bagi seluruh alam. Allah yg mengabulkan doa Luqmanul Hakim dan mewariskan Sulaiman bin Daud Alaihis-salam. Ya Allah yg maha pengasih, yg memiliki singgahsana yg agung. Panjangkanlahumurku dan sihatkanlah tubuh badanku, perkenankanlah hajatku, limpahkanlah hartaku dan anak-anakku, dan berikanlah rasa cinta semua manusia kepadaku, jauhkanlah permusuhan dan pertentangan dari diriku dari semua anak cucu Adam alaihis-salam. Allah yg hidup dan perkataan itu benar atas orang-prang kafir. Dan katalah telah datang kebenaran, dan telah lenyaplah kebatilan, kerana sesungguhnya kebatilan itu pasti akan lenyap, dan Kami telah turunkan Al-quran itu sebagai penyembuh dan rahmat untuk orang-orang yg beriman. Dan orang-orang yg zalim itu tidaklah mendapat sesuatu di dunia ini melainkan kerugian.