NUFFNANG

Monday, February 28, 2011

COMELLOTTE NEWBORN CONTEST by Amieylee & Iedaremy


Nak join? Klik banner ok
Tag semua yg singgah blog saya,k
TARIKH TUTUP : 31 MARCH 2011




Selamat keluar dh.. Alhamdulillah. Bengkak2 lagi nih + keluar je dh 4kg hukhuk!
Masa kat labour room nurse bwk masuk ank. Sy toleh dia nk tgok je terus nmpk mukanye mcm arwah nenek dia (belah suami) hihi..Alahai anak omak

Nama Mak: Syafizatul Shima Salleh

Nama Anak: Mohamad Aqil b. Johari

Umur skrg: 1thn 7bln







Join 1st Giveaway



Klik Banner
Bermula pd 28/2/2011 dan akan berakhir pada 20/3/2011
Nak Tag semua follower sy huhu...

Nuffnang.....

Alhamdulilah... Step by step dh siap pon wat nuffnang.. Almaklumlah ku ni dikira blogger baru gak ni. 6bln pun rasanyer lom sampai lagi jadik blogger haha... Trimasss pada Hezrina


Tutorial dpt dilihat kat link bwh ni ye.. Trimasss juga pada empunye blog..
http://annfrendly.blogspot.com/2010/02/cara-letak-iklan-nuffnang-kat-blog.html

Saturday, February 26, 2011

~Loving You Contest~


1st cOntest dr Mama Darwish
Due: 21 mac 2011

Gambar yg dipertaruhkan



jeng...jeng...jeng...



"



"



"



"



"



"



"


Buleh dok? Heeeeheee..Anak ngan Ayah masa kat Restoren jejantas air keroh.

Nama ibu: shimasalleh

Nama anak: Mohamad Aqil b. Johari

Umur: 1thn 6bln

Ceriakan Hari Anda lalala...

Lama tak hupdate blog.. Sejak dua menjak nih sakit M melanda, Ha tu la memandai wat blog, perlu komitmen... emm perlu ke? Tp ini cuma tempat kongsi2 crita-criti je jd tak hupdate sgt pon xpe kalo xde mende penting.. Tp HB totap mak klik hahaha boley?? Ok saje nk release kan wotak ni meh la layan cite yg membuat korang tersenyum pisang hihi... Sumber dari member lama...cedokkk :)

isteri minta cerai
Satu petang yang hening, aku (Selamat bin Dol) duduk berehat-rehat di depan rumah sambil menghisap rokok jenama Thailand(murah sikit, huhuhu..), sementara itu anakku yang berusia 3 tahun sedang bermain-main di ruangan tengah. Aku lihat dia tersenyum sorang-sorang..Apalah yang dia pikir agaknyer..Isteriku? Ade kat dapur nun; memasak.

Bahagia kan familiku ini..Isteriku memang cukup rajin memasak, anakku pula petah berkata-kata menghiburkan kami sefamili. Alahai..aku senyum sorang-sorang gak bangga memiliki famili ni..Tengah aku dok senyum-senyum tetibe anak aku datang..

"abah..mak nak cerai...!"

Aku tersentap. Mataku otomatik bepinar..Rokok tetap 'maintain' kat mulut..Tetibe je dia nak minta perpisahan?? Aku ni bukan insan yang lemah, cukup nafkah zahir batin kat bini aku tuh.

Umah ni pun aku beli pakai nama dia..(aku beli je, dia yang bayar..hehehe). Lepas tu keta kat depan umah tu memang aku dah habis bayar pun khas untuk dia (Kancil 660 tahun 1999). Hape lagi yang kurang. Dengan panas kepala ni aku terjah dia kat dapur.

"YAH, APE KURANG KE KASIH SAYANG ABE KT AWOK? APE ABANG NI TAK HENDSOME LAGI KE SAMPAI AWAK NAK MITA TUU!! TERGAMAK AWAK WAT ABANG MACAM NIE..!!!!"

"Ape nie bang..susah sangat ke nak bagi?"

"YAH! AWAK JANGAN UJI SAYA!"

"Iyelah..Lau berani buat lah..."

"YAAHHHHH....AWAK MELAMPAU!!!!"

Kaki aku dah mengeletar, peluh menitik-nitik, hidung aku kembang kempis, kat telinge aku dah terdengar-dengar lagu Anang..Jari jemari dah sejuk..Sanggupkah aku ucapkan perkataan itu...

"Iye..buatlah bang Oiiii!! Saya nak masak gulai ni, gi lah ambik serai tu cepat..Boboi tak cakap kat awak ke...?"

"HAH, SERAI?????"

Betuah punyer anak...Pelat....!!

**En.somi jgn igt emak dia je, ank pon kene amik tau gak yer.. Ank sendiri pelat pon xtau hahaha**


Lawak Syok Membaca
Pada suatu tengah malam telefon di rumah seorang pustakawan berdering.
"Pukul berapa perpustakaan akan dibuka?" seorang pemuda di hujung talian bertanya."
"Jam 9 pagi encik, apa hal yang penting sangat encik menelefon saya di tengah malam buta ni?" tanya pustakawan tadi.
"Tak boleh buka awal lagi ke?" pemuda itu bertanya lagi dengan nada kecewa.
"Tidak, perpustakaan hanya akan dibuka pada pukul 9!" pustakawan itu menjawab dengan nada yang tinggi. "Penting sangat ke sampai encik tidak boleh tunggu sampai pukul 9 pagi untuk masuk?"
"Siapa kata saya mahu masuk?" kata pemuda itu kesal, "Saya mau keluar!"


sakit
Atas saranan doktor, Mamat dihantar untuk berubat di USA kerana penyakitnya yang agak kritikal. Sesampainya di Hospital New York, Mamat dibawa ke bilik bedah dan dipasangkan tiub getah kiri dan kanan. Beberapa jam kemudian, seorang pesakit dari UK yang kelihatannya lebih parah dibawa masuk dan diletak bersebelahan katil si Mamat. Si Mat Saleh ini walaupun kelihatannya lemah, dia masih mencuba untuk berkomunikasi dengan Mamat. Dia mengangkat tangannya dengan susah payah dan berkata : "United Kingdom..." Mamat yang juga sedang lemah, menjawab: "Malaysian..." Setelah itu dua-duanya pengsan karena keletihan. Beberapa jam kemudian mereka kembali sedar dan cuba berkomunikasi lagi. Si Mat Saleh berkata dengan lemah: "James...". Dijawab dengan susah payah oleh Mamat: "Mamat..." Habis itu mereka pengsan lagi. Beberapa jam kemudian setelah sedar,mereka berdua masih mencuba melanjutkan percakapannya."Birmingham..." kata si Mat Saleh. Dijawab Mamat:"Kuala Kangsar...".pengsan lagi. Tak lama kemudian mereka sedar dan masih mencuba untuk berbual. Si Mat Saleh yang sudah hampir kehabisan nafas berkata : "Cancer..." Dan dengan sisa-sisa nafas yang ada Mamat menyahut: "Capricorn!"

pertandingan bau
Suatu hari di negara Eropah diadakan satu pertandinganan iaitu menahan bau di dalam sebuah bilik kecil yang didalamnya dimasukkan 10 ekor kambing.
Peserta pertama dari Amerika..
Baru 3 minit dia sudah keluar sambil muntah-muntah.

Peserta kedua dari Jepun..
Baru 10 minit dia sudah pengsan.

Peserta ketiga dari Afrika,
Baru 30 minit dia terus keluar dan muntah-muntah.

Terakhir peserta dari Bangladesh...
Baru 1 minit... 10 kambing itu keluar dan muntah-muntah

LRT

Seorang gadis cantik menaiki LRT yang sangat penuh sesak. Gadis itu berdiri betul betul didepan seorang pemuda. Seketika kemudian pemuda itu bangun, namun belum sempat pemuda itu berkata apa apa, gadis cantik itu menolak pemuda itu dengan lembut ke tempat duduknya sambil berkata, “Terima kasih, saya lebih suka berdiri”. Pemuda itu tercengang dengan penuh kehairanan. Dia sedikit jengkil kerana ditolak oleh gadis itu walaupun secara lembut. Pemuda itu pun berdiri semula tetapi sekali lagi gadis cantik itu menolaknya duduk semula dan berkata dengan sedikit kuat hingga didengari oleh lain lain penumpang, “Tak apa, tak payah susah susah, saya lebih suka berdiri.” Tanpa putus asa pemuda itu berdiri lagi untuk kali yang ketiga sambil menjerit, “Woii cik kak !! Saya nak turun laaaaa!!! Saya dah terlepas perhentian saya tau !!? Apa punya perasan lah dia ni?!!!

merajuk

Pada suatu hari, hendak terjadi hal, si suami terlupa akan birthday isterinya. Si isteri terkilan dan esoknya isteri x gosok baju suaminya, x sediakan bfast & x salam suami dier. Suaminyer plak rasa terkilan
Kirenyer diorg gado sampai lebih seminggu dah, & si suami tu pon amek pendekatan bengong, die x cakap ngan isterinyer dah tp berkomunikasi secara note je. Die tulis atas kertas, die bg suami die bace.
Dan satu mlm, suami tu tulis note kat isteri dier, 'YANG, TLG KEJUT ABG KUL 6.30 PG YER, ADE MESYUARAT TERGEMPAR SOK'. Isteri die menganguk..
Kringg!!! Kringg!! Kring!! Bunyi alarm bunyi. suami tu pon bangun, die tgk jam, dah kul 9.00 pg. Dgn tensennyer die kalih ke sebelah, isteri die xde, tapi ada kertas atas katil, die amek lalu bace.. 'BANG, BANGUNLAR BANG, DAH 6.30 PG NI, NANTI LEWAT. BANG, BANGUNLAR..'
Suami pon bermonolog dalaman pada dirinya 'ampeh...'

**aduss tak smpi hati ku nk wat kat somi ku cenggini**


mentol lampu

Pada suatu pagi, seorang pakar jiwa terlihat salah seorang pesakitnya sibuk mengerjakan sesuatu.
Bila dihampiri ternyata pesakit yang sedang khusyuk duduk dilantai,sedang menggergaji sekeping papan dengan tangan kosongnya.
Seorang lagi sedang bergayut dari atas siling.
Doktor merapati pesakitnya dan bertanya apa yg dibuatnya duduk dilantai.
“Apa doktor tak nampak ke? Kan saya sedang gergaji papan ni untuk dibelah dua?” jawab pesakit dengan nada marah.
“Apa pulak sidia ni buat bergayut kat siling ?” tanya doktor sambil menuding jari ke pesakit yg lagi satu.
“Oh.. Dia kawan baik saya, tapi dia tu tak betul sikit..
Dia ingat dia tu mentol lampu!” jawab pesakit tadi.
“Kalau kawan baik awak, kenapa tak nasihatkan dia suruh turun. Supaya tak cedera kalau jatuh nanti ?” soal doktor lagi.
“Abis tu, macam mana saya nak habiskan kerja saya dalam gelap?”

cermin

Ini kisah pasal sepasang suami dan isteri orang asli yang tinggal di dalam hutan. Rumah dorang ni dibina di atas pokok..2 tingkat lagi tu. Si suami kerja nya mencari makanan di hutan, sama ada dengan pergi berburu ataupun memetik buah-buah hutan. Si isteri pula tinggal mengemas dirumah. Suatu hari, Si suami pergi mencari makanan dihutan.

Sedang mencari-cari..tiba-tiba dia terjumpa cermin. Dia pon bawak balik cermin tu dan disimpankan cermin tersebut di tingkat atas rumahnya tanpa pengetahun isterinya. Setiap hari sebelum pergi keluar mencari makanan, dia akan masuk ke bilik dan melihat cerminnya. Sehinggalah satu hari, si isteri naik pelik melihat telatah suaminya tu..Maka disiasatlah bilik yang selalu dimasuki oleh suaminya..bimbang-bimbang kalau suaminya menyimpan perempuan lain di bilik tersebut tanpa pengetahuannya.

Dan punyalah terkejut beruk..dia masuk je bilik tu..dia ternampak cermin suaminya. Oleh kerana si isteri ni taktau cermin tu apa..jadi, dia ingat orang dalam cermin tu memang perempuan simpanan suaminya. Apa lagi..habis berlari dan meraung menangislah dia cari mak nya..Lepas berjumpa dengan maknya..mak dia cakap nak lihat sendiri perempuan yang kononnya disembunyikan oleh suaminya tu..

Lalu maknya pon masuk ke bilik tersebut. Kemudian keluar dari bilik tersebut sambil ketawa terbahak-bahak.
Isteri: Apsal mak ketawa?

Mak: Apa teruk benor selere suami ko tu..kalau ye pon nak kawin lain..carik la perempuan yang elok sikit..Ini tak..aku tengok perempuan kat bilik tu..dah la tua..hodoh pulak tu..

nenek
Ada sorang tua, nama dia Nenek Ani. Dia terlantar di hospital kerana sakit jantung, …..
Keadaannya semakin hari semakin teruk. Ani dah tak tau apa nak buat lagi. So suatu hari tu dia panggil Pak Din untuk bacakan doa untuk Nenek Ani. Tapi semakin dibaca, semakin teruk sakit orang tua tu. Sampai terketar-ketar dan termengah-mengah kerana terlalu sakit.

Nenek Ani dalam keadaan tak berdaya tu memberikan isyarat meminta pen dan kertas. Ani memberikan pen dan kertas kepada neneknya. Dengan sisa-sisa tenaga yang ada, Nenek Ani menulis dan memberikan kertas itu kepada Pak Din.

Pak Din menganggap tak baik membaca wasiat di hadapan Nenek Ani sebelum Nenek Ani meninggal. Jadi dia pun masukkan kertas tu ke dalam poketnya. Tak lama kemudian Nenek Ani pun meninggal dunia. Selepas seminggu kematian Nenek Ani, Pak Din pun datang ke rumah Ani, dengan memanggil semua sanak saudara Nenek Ani, tujuannya tak lain dan tak bukan untuk menbaca wasiat dari nenek tersebut

Pak Din pun berucap, menyatakan kesedihannya atas kematian Nenek Ani, dan di akhir ucapan itu Pak Din mengajak Ani dan saudara mara membaca wasiat itu bersama-sama, yang antara lain isi itu ialah…..
“Din, … . kau janganlah berdiri di atas saluran oksigen aku tu”

gaduh laki bini
Rumahtangga Minah dan Wahid selalu mengalami krisis. Tidak kira siang atau malam, mereka akan bertengkar. Setiap pertengkaran pastinya menggangu jiran tetangga.

"Kalau aku mati, aku akan menjadi hantu dan mengorek tanah di depanku untuk keluar mencekik engkau," terdengar pekikan si Wahid. Jiran yang mendengar terkejut besar dengan ugutan si Wahid terhadap isterinya kerana diketahui Wahid mempunyai ilmu hitam yang sangat luar biasanya.

Beberapa hari berlalu. Wahid ditemui mati akibat mangsa langgar lari. Walaupun benci, tetapi sebagai isteri Minah tetap menguruskan pengebumian suaminya dengan baik. Seminggu selepas itu, jiran tetangga amat kehairanan melihat Minah yang langsung tidak merasa takut dengan ugutan suaminya dahulu.
"Engkau tidak takut dengan sumpah suami kau dulu?" tanya jirannya.

"Tidak!" jawab Minah.

"Biarkan saja dia mengorek tanah. Aku dah tanam dia mengadap kebawah!"


memotong
Seperti biasa Pak Pandir nak pegi memotong getah. Mak Andeh akan menyediakan peralatan Pak Pandir. Pak Pandir pun pergilah nak memotong getah.

"Hati-hati ye bang semasa tepi jalan besar tu nanti!" pesan Mak Andeh.

Pak Pandir akan berjalan kaki melalui sebuah jalanraya untuk sampai di kebun getahnya. Semasa Pak Pandir berjalan di tepi jalanraya besar tersebut, ada sebuah papan tanda yang baru dipasang betul-betul di depan kebunnya. Selepas dia membaca papan tanda tersebut, dia pun pulang hampa.
Mak Andeh heran Pak Pandir pulang semula ke rumah lalu bertanya "Kenapa Bang?"

Pak Pandir pun menjawab "Sejak bila la kerajaan kita tak kasi kita MEMOTONG getah. Diletaknya papan tanda besar kat tepi jalan depan kebun kita tu papan tanda "DILARANG MEMOTONG


isi borang kerja
Oleh kerana dah boring isi borang kerja kosong tapi asyik tak dapat, Ajoi menggunakan teknik baru supaya company yang dia apply kerja tu beri perhatian kepada permohonannya.
Name : Ajoi

Age : Still young

Sex: Never. Still under age

Religion: I only have experience praying my cat which dead 2 years before

Race: I love to race. How u know?

Nationality : I don’t like National. I prefer Sanyo

IC No.: 6735

Tel No.: My house no telephone

HP No.: Nokia 3310

Address: Jelutong, Penang

City: Nurhaliza?

Postcode: I never post anything

Country: I love travel to London

Status: Secret

EmailAddress : Hotmail

Education Background : My teacher said, not bad

Working Experience : Last time I got sell pirate VCD

Father’s Name : Daddy

Father’s IC No. : U ask him

Mother’s Name : Mummy

Mother’s IC No. : U ask her

Expected Salary : As much as u can pay

When can start work? : Depends on my mood

Highest Qualification : Very high

Grade : Also very high

College/University : College

Signature : Can I use chop??

P/s: Jgn korang gelak golek2 sudah la huhu..

Friday, February 25, 2011

Nak Join 2nd GA



Marilah Meramaikan Calon2 GA di

Hadiah menarik juga...

me-inside out
http://syahjehan78.blogspot.com/
untuk syarat-syarat nyer...

Tarikh tutup penyertaan ialah pada 25 Februari 2011.
Pemenang akan diumumkan pada 28 Februari 2011.

Thursday, February 24, 2011

Anakku Sayang Anakku Riang Bersama Little Fingers

Due: End of February


eB ni sy tgok seorang yg sggt kreatif.. Mcm2 de dlm pale dia kott. Tgok je kedua2 blog dia fuhhh cantik, menarik, tertarik.. mmg kretif..



Gambar yg shima nk pertaruhkan ialah..

Jeng.. jeng...jeng...

"

"

"

"

"

"

"

Kegembiraan sewaktu mkn biskut kehkehkeh..
Nama Anakku: Mohamad Aqil
Umur: 1thn 6bln
Nama momma: Shimasalleh

Wednesday, February 23, 2011

Wednesday, February 16, 2011

Sila Dail Talian 24434

2 rakaat - Subuh

4 rakaat - Zuhur

4 rakaat - Asar

3 rakaat - Maghrib

4 rakaat - Isyak

Apabila kita mendail talian Allah, tiada istilah 'talian sibuk'. Allah menerima setiap panggilan dari hamba-hamba-Nya tanpa mengira waktu dan amat mengetahui siapakah para pemanggil-Nya.

Jika ingin lebih sempurna & lebih dekat, tambahkan lagi nombor2 tersebut dgn mendail talian 2 yakni solat tahajjud, duha & taubat.

Kita juga boleh mendail talian 37 ~ Al-quran yg memiliki 37 juzuk

Atau mendail 99 ~ Asmaul Husna, nama2 Allah

Untuk lebih cantik kita boleh mendail 33 ~ zikir, Subhanallah Alhamdulillah Allahuakbar

Yang pasti talian Allah adalah secara terus, telus, tanpa operator, tanpa tinggalan pesanan dan tanpa sebarang bil.

Jumlah talian terlalu banyak, tidak wujud istilah sibuk, dibuka 24jam sehari 7hari semgu sehingga hayat kita akhirnya kembali kepada-Nya..

Sebenarnya inilah talian yang wajib kita dail setiap hari. Sayangnya, ramai yang mengabaikan talian Allah ini kerana manusia lebih tergoda talian duniawi meskipun kadangkala tidak mendapat jawapan, dibalas mesin suara dan tiada kawasan liputan.....



Renung2kan...

Sumber: Mastika MAC2011

Saturday, February 12, 2011

Tanda-Tanda Keguguran

Kenapa ku cari info ttg keguguran nih? Emm sekadar nk tahu gejalanya & alert dgn kandungan ku.. Ini kerana ku sgt risau.. Selalu sakit di ari2 & smlm pg bhgn bwh.. "tutt" sakit mcm kita dh terlalu sarat.. Kembang ajer. W/bgmanapun tiada pendrhn yg berlaku. Perut pun tak keras tp tu la mmg kerap sakit.. Klu ptg berteruan smpi ke mlm... Jom kita tambah ilmu ttg keguguran pulak..

Gejala dan tanda keguguran termasuk:

Pendarahan. Pendarahan faraj yang mungkin sedikit atau banyak yang menjadi lebih kerap dan sekali sekali. Walaupun pendarahan merupakan salah satu tanda keguguran, ia juga boleh terjadi pada kehamilan yang normal. Tetapi kalau ia disertai dengan rasa tidak selesa pada bawah perut, kemungkinan besar keguguran akan terjadi.

Sakit. Anda mungkin mengalami kejang pada pelvis, sakit perut yang berterusan atau sakit pada bawah belakang. Sakit mungkin berterusan sehingga beberapa hari sebelum atau selepas pendarahan terjadi.

Darah ketul dan tisu seperti daging keluar dari faraj
Kadang-kadang agak sukar untuk menentukan dengan tepat samada keguguran sudah terjadi atau tidak, terutamanya apabila tanda yang timbul tidak begitu jelas. Tanda-tanda ini juga berbeza dari wanita ke wanita dan tidak terjadi kepada semua dan ia boleh menimbulkan kekeliruan.

Wanita-wanita yang lebih berisiko untuk gugur:

* Usia terutama 35 tahun keatas
* Sejarah keguguran berulang iaitu 3 kali ke atas
* Sejarah keluarga terdekat yang juga keguguran seperti ibu kandung
* Masalah PCOS juga boleh meninggikan risiko keguguran
* Masalah kesihatan seperti kencing manis, tiroid atau penyakit imun
* Jangkitan kuman seperti bakteria dan virus sebelum dan semasa hamil
* Penyakit darah beku seperti antiphospholipid antibody syndrome.
* Masalah bentuk rahim tidak normal seperti berbentuk T atau bercabang.
* Pernah hamil dengan anak cacat
* Terhentak atau jatuh dengan kuat dan mendadak seperti semasa kemalangan
* Terdedah kepada bahan kimia seperti benzene, arsenic, atau formaldehyde sebelum atau semasa hamil.
* Usia suami lebih dari 40 tahun

Faktor lain yang memberi sedikit risiko keguguran termasuklah:

*Pemakan ubat NSAIDs seperti ponstans semasa awal kehamilan
*Pengunaan alcohol, dadah dan rokok
*Gigitan ular
*Meminum cafin secara berlebihan
*Ujian invasive semasa awal hamil seperti chorioamniosis and chorionic vilous sampling

Faktor yang tiada kaitan dengan keguguran:

*Terdedah kepada Komputer monitor
*Hubungan seks
*Senaman


Smlm Missi dtg rumah. dia nasihat kita tak boleh terlalu byk cangkung even utk buang air.. Mmg tak elok utk cangkung. SO pas ni kena la duduk kat kusi kecik tu.. Lagi, disebabkan aQiL masih me"ngempeng" lagi itu juga mnjadi risiko kelahiran awal, masa aQiL menyedut puting & memberi ransangan pd otak n pintu pun nk terbuka utk melahirkan huhuuuu... Mmg kena berhati2 skrg ni. Bukan xkasi aQil susu cuma nk bg dia leka @ tak susu ku cuma tak perlu baring... BUat la keje n dia klu ngantuk akan tertido sendiri... Kesiannyer ankku.. Tp nk wat camner kan..Kena kurangkan...Even taip ni pon ari2 ku sakit juga...

ZIKIR FATIMAH ~ PENAWAR PENAT

Dapat Dari Blog http://musleemean88.blogspot.com/ ~ Kisah Yg Tertulis

Dalam menguruskan kehidupan seharian, kita terpaksa menghadkan aktiviti akibat kepenatan.Kepenatan juga menjadi halangan kepada kita untuk mempertingkatkan amal ibadah. Kepenatan juga menjadi alasan yang kukuh bagi kita untuk mengelakkan diri daripada membuat kerja-kerja amal kepada masyarakat.

Bagi mengatasi kepenatan melaksanakan tugas-tugas harian sama ada dirumah mahupun di tempat kerja, bolehlah jadikan petua yang diajar oleh Rasulullah sallahu'alaihi wasallam kepada puteri kesayangannya, Sayidatina Fatimah, sebagai penawarnya.

Pada suatu hari, Sayidatina Fatimah mengadu kepada suaminya, Sayidina Ali bin Abu Talib, tentang kesakitan pada tangannya kerana terlalu letih gara-gara menggiling gandum untuk membuat roti.
Sayidina Ali berkata "Bapa kamu telah datang membawa balik tawanan perang.Berjumpalah dia dan mintalah seorang khadam untuk membantu mu".

Sayidatina Fatimah pergi bertemu bapanya dan menyatakan hasrat untuk mendapatkan seorang khadam bagi membantu tugas hariannya di rumah.Bagaimanapun, Rasulullah sallahu'alaihi wasallam tidak mampu memenuhi permintaan anak kesayangannya itu.

Lalu Baginda pergi menemui puterinya serta menantunya itu.Baginda berkata "Apa kamu berdua mahu aku ajarkan pekara yang lebih baik daripada apa yang kamu minta daripada ku?

Apabila kamu berdua berbaring untuk tidur,
bertasbihlah Subhaanallaah 33kali, bertahmidlah Alhamdulilaah 33 kali dan bertakbir Allaahuakbar 33kali.
Ia lebih baik untuk kamu berdua daripada seorang khadam"

Inilah penawar ringkas yang Nabi ajarkan kepada anak dan menantunya bagi meringkan keletihan dan kesusahan hidup mereka berdua.Saiyidina Ali terus mengulang-ulang kalimah-kalimah Rasulullah itu.Katanya "Demi Allah, aku tidak pernah meninggalkannya semenjak ia diajarkan kepada ku".

Dicadangkan kepada ibu-ibu, suami-suami atau sesiapa sahaja yang berasa penat setelah melakukan tugas-tugas harian supaya mengamalkan Subhanallah 33 kali, bertahmidlah Alhamdulilah 33 kali dan bertakbir Allahuakbar 33 kali pada setiap malam iaitu sebelum melelapkan mata.

Lakukanlah dengan penuh ikhlas dan istiqamah, InsyaAllah petunjuk Nabawi ini mampu menyelesaikan bebanan hidup harian kita.Akan terserlah ceria di wajah pada keesokan hari dengan senyuman.

Mafhum Sabda Rasulullah.
"Sebarkan lah ajaran ku walaupun satu ayat, Nescaya Allah memperbaiki bagi mu amalan-amalan mu dan mengampuni bagi mu dosa-dosa mu.Dan barang siapa mentaati Allah dan Rasul Nya, maka sesungguhnya ia telah mendapat kemenangan yang besar".

Friday, February 11, 2011

1ST Giveaway

Ini adalah 1st giveaway dari aieen... Pon kiut juga hadiahnyer






Nak join? Jom klik sini

http://aieentheprincess.blogspot.com

pemenang akan dipilih melalui lucky draw
tarikh tutup : 14 february 2011 (isnin)

TOTE BOUTIQUE'S GIVEAWAY

TOTE BOUTIQUE'S GIVEAWAY
------------@-------------

http://tote-boutique.blogspot.com/2011/02/tote-boutiques-giveaway.html
Cantik Menarik & Tertarik bukan... Huhu...






Period : 10/2/2011 - 28/2/2011
- 4 pemenang bertuah akan memenangi
:. 1 passport sleeve, 1 coin Purse & RM30 Tote boutique voucher
(setiap pemenang)


How to Enter
-------@------
- Letak gambar di atas di dalam entry anda (facebook/blog)
- Hendaklah link kan entry anda dengan Entry Giveaway ini
- berikan link anda untuk entry ini
Pemenang melalui Random Org

300 kali ganda manis daripada tebu


PADA pada masa rakyat di seluruh dunia sedang dibelenggu dengan diabetes iaitu penyakit yang berpunca daripada gula, satu penemuan baru mungkin memberi harapan baru dalam menjauhkan penyakit itu daripada manusia.

Di Malaysia menurut statistik Kajian Kesihatan dan Mobiditi Kebangsaan dianggarkan kira-kira 3.4 juta rakyat negara ini menghidap diabetes pada 2010.

Ia satu petunjuk membimbangkan kerana ini bermakna lebih 12 peratus rakyat negara ini menghidap diabetes.

Jika sebelum ini tebu menjadi sumber utama gula, bagaimanapun penemuan baru pokok stevia yang mampu menggantikan fungsi pemanis semakin mendapat tempat di hati ramai orang.

Stevia atau nama saintifiknya Stevia Rebaudianna adalah tumbuhan herba dari keluarga Chrysanthemum yang mengandungi glikosida pada daunnya termasuk lebih 10 peratus steviosida.

Bertemu dengan Presiden Megaherbs Bioextreme, Dr. Zubir Yahya mendedahkan stevia mengandungi rasa manis 200 hingga 300 ganda lebih tinggi daripada gula tebu. Ini bermakna seseorang itu tidak perlu mengambil gula dalam kuantiti yang banyak untuk memaniskan secawan kopi atau membuat kek.


Tiada kalori dan toksik

Katanya, stevia boleh dianggap sebagai gula alternatif dalam nutrisi pemakanan yang mengandungi hampir tiada kalori, bebas karbohidrat dan tidak bertoksik.

“Ia baik untuk digunakan oleh pesakit diabetes selain boleh digunakan dalam industri pemakanan.

“Stevia boleh dijadikan sebagai salah satu ramuan dalam proses pembuatan kek, biskut dan sebagai bahan penambah perisa dalam makanan,” katanya ketika ditemui Pesona di pejabatnya di Platinum Walk, Danau Kota, Kuala Lumpur baru-baru ini.

Tambahnya, stevia mengandungi vitamin A, B, C dan mineral penting untuk pertumbuhan kanak-kanak.

“Khasiat stevia sukar untuk diragui kerana ia 100 peratus semula jadi,” ujarnya.

Jelasnya lagi, stevia juga secara umum dikenali sebagai daun ajaib yang mengeluarkan manisan.

Lantaran itulah, jelas Zubir pada penghujung tahun 2008, Pentadbiran Makanan dan Ubat-Ubatan Amerika Syarikat (USFDA) telah memberi kelulusan kepada stevia digunakan sebagai makanan tambahan.

“Stevia pada masa kini turut mendapat perhatian daripada pengeluar minuman termasuk syarikat minuman bikarbonat,” beritahunya.

Kata Zubir, hasil kajian yang dijalankan mendapati stevia mempunyai kesan terabai pada kadar glukosa gula.

“Ia terjadi akibat daripada steviosida, oleh sebab itu stevia hanya memberikan rasa manis tetapi tidak mempunyai glukos.

“Herba tumbuhan itu juga boleh jadi bahan pemanis asli tanpa bahan kimia aditif,” jelasnya.



Penanaman komersial


Permintaan yang tinggi ke atas stevia menyebabkan pokok yang berasal dari Amerika Selatan turut ditanam di negara ini.

Pengeluaran tanaman itu kini sudah melebihi 2,000 tan setahun dengan negara utama pengguna stevia termasuk Jepun, Australia dan Kanada.

Bercerita mengenai penanaman stevia, kongsi Zubir beberapa langkah perlu dititik beratkan sebelum memulakan penanaman stevia. Ini termasuklah penyediaan tanah, jenis tanah, penyediaan batas, pengairan, pembajaan, aplikasi organik dan penjagaan pokok, pembersihan dan penuaian.

Tanah merah berpasir (kering) adalah jenis tanah yang sesuai, manakala tanah gambut merupakan tanah yang tidak sesuai bagi penanaman stevia.

Batas adalah cara terbaik dan paling ekonomik untuk menanam stevia. Semburan mikro merupakan kaeadah yang sesuai untuk mengairi penanaman stevia.

Pembersihan boleh dilakukan secara manual menggunakan tenaga buruh untuk memastikan kesihatan pokok stevia.

Penuaian boleh dilakukan dengan hanya memetik daun, sekiranya diperlukan pada kuantiti yang kecil. Bagi penuaian secara besar besaran keseluruhan pokok boleh dipotong dan meninggalkan 10 hingga 15 sentimeter dari tanah.

Selaku syarikat yang memasarkan stevia dalam bentuk uncang bagi menggantikan gula dalam minuman, Megaherbs Bioextreme turut menawarkan perladangan kontrak kepada syarikat dan individu yang berminat.

Belajar kerja orang Jepun




Mengenali lanjut individu di belakang Megaherbs Bioextreme itu, Zubir memberitahu bekerja dengan sebuah syarikat Jepun beberapa belas tahun lalu banyak memberi pengajaran berguna dalam diri dan kerjayanya.

Katanya yang kini berusia 44 tahun, sepanjang bekerja dengan syarikat milik warga Jepun itu, cara pemikiran dia yang merupakan anak tempatan juga berubah.

“Cara kerja yang diamalkan oleh pekerja Jepun yang sentiasa komited, menepati masa dan rajin banyak memberi tunjuk ajar kepada saya untuk menguruskan perniagaan Megaherbs Bioextreme.

“Dasar pandang ke timur juga mengajar saya untuk berfikir perkara yang lebih penting dan tidak membesarkan masalah yang remeh-temeh,” katanya.

Tuesday, February 8, 2011

Jemputan...

Sabtu 5hb gi kenduri kawen kwn sekolah.. Dia buat kat hotel maka ku excited la nak gi maklum la xpenah gi wedding kat hotel.. Sampai sana jer teruja.. Fuhhh cenggini ropenyer wat kat hotel.. Tgok souvenir tuk tetamu pun dh berapa RM melayang... Dpt la jumpa kwn2 sekolah yg lain. Tak byk pon gmbr ku amik gara2 mls nk berdiri gi amik gmbr, bwk kamera je lebey... Jd abg ku je la yg byk snap2 psl dia pki kamera canggih.. Ku book 4 seat. Abg n tunang, Ku lak hubby tamo gi nak jaga aqil.. Jd ku bawa adik ajer.. Meh la layan2, cuci2 mata... Tahniah ye buat kwn ku Illi Nadiah DAto Ibrahim & pasangan..
















Ni plak si kecik... Posing2 dgn beskal pink, kasut pink kak Sarah Madihah dia.. kezen aQil hihi.. Sempat lak mak dia dia hihi... Haih! sumer di sponsor kak Sarah haha... :D





Main keta pokSu





Apa pesen brgambo camni...

Saturday, February 5, 2011

Bah...

Ptg smlm ku lik kg hubby kat swh ring, bkt gambir. Ni penangan air laut naik maka laman rumah pun penuh air. Masuk rumah jgk la paras atas buku lali.. Hujan takde ribut takde bleh banjir haha... Klu hujan mau lg teruk.. Nasib ada air tak kena potong mcm kat tmn umah ku.. Habis gak la brg2 abg ipau ku ni psl xde org kat rumah... Sian dia. Harap hr ni surut sikit, cuaca pun panas kat sini...






Friday, February 4, 2011

Aktiviti Mgu ini...

Meh la layan2 gambar encik aqil... Selasa hr tu pi balik Pontian & Kluang terus aQil demam.. Panasnyer hingga 39.8.. Siang ok je.. 2 mlm la dia panas.. Lepas muntah selama 2hr dgn selambak lambaknyer smpi baju, selimut habis br dia ok hari ni... Alhamdulillah.. Nk masuk ubat bontot tak berani huhu...




Buka baju nk pi mandi dh... Eeee tak aluuu


Sgt suka duduk kt kusi ni smbil tgok Tv..



Berday mom & her twin hihiiii... Dpt jgk mkn kek Mak beli

Kad yg sgt besar drpd keluarga...


Nota Kaki

10m (10) 2nd pregnant (19) 2tahun (1) 6m (1) 8 bulan (1) Aidiladha (1) Aktiviti (80) al-kisah (71) Alatan (1) Anak2 Ku Sayang (112) anniversary (1) Apa2 ajer (19) Artis (4) Baby learning (19) Babyfood (21) Barang Dapur (7) Basikal (2) BBQ (2) Beg (2) Berita (12) Berkebun (1) birthday (11) Biskut Raya (1) Bulan (1) Bunga Bola (1) Burasak (2) cek-Up (2) Ceritaku (42) Coklat Cake (1) Contest (32) Cookies (2) CreamPuff (1) DIY (7) Doa (2) Donut (1) Drama (1) Fakta Plus (20) Family (35) FM (1) Fraser's Hill (7) GA (2) Gambar (2) gambar edit (7) Gelagat (1) Geram (1) Gift (1) google plus (1) Gunting Rambut (1) Hadiah (8) Halba (1) Hantaran (1) Hobi (7) Holiday (10) Iklan (2) Ilmuan (32) Info sihat (18) islamic (16) jelajah (22) JJCM (8) Jus Bidadari (1) Kalendar (1) Kami (7) Ke Mana Kita? (13) kelambu (1) Kemalangan (11) Kenduri (14) Kerepek pisang (1) Kesihatan (6) Keychain (1) KL (5) Korean (1) kuiZ (33) Lawak (3) Lirik lagu (1) Lokasi (14) Lori (1) Luahan (12) Luka (1) Lukisan (2) M.afiQ (10) makan (32) menang (7) mistik (1) Muhasabah Diri (3) my jewel of heart (1) NewBorn (5) nyummmy (12) Oat (4) Pembelajaran (3) Pemberian (1) Pendapat (5) Pendapat. FB (14) Penyakit (2) Perkembangan Aqil (1) Pesawat (1) Picnic (2) Playground (1) Pomander Ball (1) PottyTrain (1) Produk (1) Promote (3) Puding Roti (1) Ragam aqil (18) Ramadhan (13) resepi (17) Ringkasan (3) Ronda-ronda (5) Rumah (3) Sahabat (5) Segmen (1) Sekolah (2) Seni (2) Sepupu (1) sticky entry (2) Sukan (1) Susu Ibu (8) Swimming (1) Syawal (11) t (1) Tafsir Quran (1) Tag (1) Takziah (1) Talasemia (1) Tambak Pontian (1) Tanaman (1) Tanjung Emas (1) Telur (2) Terima Kasih (1) Tofu (1) TQ (3) tutorial (3) UdangGalah (1) Wean-Off (1) wedding (4) Wira SE (2) Ww (14) Zoo Melaka (1)
" Siapapun di dunia ini tidak akan terlepas daripada kesusahan. Kesusahan yang pelbagai dan berbeza diuji kepada manusia yang pelbagai latar belakang. Namun, ujian yang pelbagai itu di uji oleh Pencipta ujian yang satu. Dialah yang mencipta ujian, Dia jugalah yang mencipta penyelesaian bagi ujian itu.

Tugas kita sebagai hamba adalah menghadapi ujian itu dengan hati yang besar dan berlapang dada s
erta fikiran yang bijak. Kita perlu sentiasa bersiap sedia untuk menghadapi sebarang ujian yang bakal berlaku. Ujian tetap akan berlaku meski kita berusaha untuk menolaknya, ianya tetap akan berlaku.

Hamba yang lupa dirinya sebagai hamba, tidak bersedia untuk menerima ujian. Dalam taatnya, dengan segera dia melatah mempersoalkan kewajaran dirinya diuji "

KITA SENTIASA LAYAK UNTUK DIUJI... KERANA KITA BERSTATUS HAMBA!!!
INGAT TUH!

Nurun Nubuwah

Ya Allah! Wahai tuhan kami yg memiliki kekuatan yg agung, yg memiliki kemahuan yg abadi dan yg memiliki wajah yg mulia dan sebagai pelindung kalimat-kalimatnya, serta pengkabul doa-doa, kecerdasan Hassan dan Hussien dari jiwa yg benar, pelindung indra mereka yg melihat serta indra jin dan manusia. Dan ketika orang-orang kafir akan menggelincirkan kamu dengan penglihatan sihir mereka tatkala mereka mendengar peringatan lalu mereka berkata-kata sesungguhnya ia adalah gila. Tiadalah itu semua melainkan sebagai peringatan bagi seluruh alam. Allah yg mengabulkan doa Luqmanul Hakim dan mewariskan Sulaiman bin Daud Alaihis-salam. Ya Allah yg maha pengasih, yg memiliki singgahsana yg agung. Panjangkanlahumurku dan sihatkanlah tubuh badanku, perkenankanlah hajatku, limpahkanlah hartaku dan anak-anakku, dan berikanlah rasa cinta semua manusia kepadaku, jauhkanlah permusuhan dan pertentangan dari diriku dari semua anak cucu Adam alaihis-salam. Allah yg hidup dan perkataan itu benar atas orang-prang kafir. Dan katalah telah datang kebenaran, dan telah lenyaplah kebatilan, kerana sesungguhnya kebatilan itu pasti akan lenyap, dan Kami telah turunkan Al-quran itu sebagai penyembuh dan rahmat untuk orang-orang yg beriman. Dan orang-orang yg zalim itu tidaklah mendapat sesuatu di dunia ini melainkan kerugian.