NUFFNANG

Wednesday, December 12, 2012

GULA - Musuh ANAK


Kesan pengambilan gula tambahan berlebihan:
  • Boleh mengakibatkan pengambilan tenaga yang berlebihan.
  • Pengambilan tenaga yang berlebihan dalam jangka masa panjang boleh menyebabkan peningkatan berat badan seterusnya membawa kepada masalah obesiti.
  • Merangsang pembentukan karies gigi.
  • Wujudnya masalah kelakuan seperti hilang daya tumpuan dan panas baran juga berpunca daripada mengambil terlalu banyak gula.
  • Peningkatan risiko menghidap penyakit kencing manis.
  • Kemungkinan diserang masalah tekanan darah tinggi, penyakit jantung dan strok sangat tinggi. 
  • Melemahkan sistem imunisasi tubuh.
  • Mengganggu imbangan galian dalam badan.
  • Menyebabkan kanak-kanak rasa mengantuk dan kurang cergas.
  • Menjejaskan pencapaian kanak-kanak dalam pelajaran.
  • Melemahkan penglihatan.
  • Meningkatkan paras adrenalina di kalangan kanak-kanak.
  • Penyebab ekzema di kalangan kanak-kanak.

 Panduan kurangkan pengambilan gula:
  1. Banyakkan minum air kosong.
  2. Kurangkan penggunaan gula dalam masakan dan minuman.
  3. Ambil buah-buahan sebagai makanan pencuci mulut menggantikan kuih-muih yang manis.
  4. Elakkan pengambilan snek dan minuman bergula di antara waktu makan utama dan sebelum tidur.
  5. Seelok-eloknya pilihlah makanan dan minuman yang tidak mengandungi gula tambahan. 

Berapa banyakkah gula yang ada di dalamnya?
  • Minuman bergas 500ml - 14.4 sudu teh
  • Minuman dalam tin tanpa gas 350ml - 9.6 sudu teh
  • Minuman coklat malt dalam tin 125ml - 5.5 sudu teh
  • Kek buah-buahan 40g - 3.5 sudu teh
  • Bijirin sarapan bersalut madu 220g - 10.1 sudu teh
  • Aiskrim coklat sepotong saiz biasa - 7.7 sudu teh
  • Sundae restoran makanan segera - 10.3 sudu teh
  • Rempah ayam segera satu pek - 4.7 sudu teh
  • Minuman berkultur satu botol kecil - 2.7 sudu teh
  • Susu pekat manis dalam tin kecil - 35.5 sudu teh
Baca lebih lanjut...
Credit : Pa & Ma


Abang aqil? Kuat minum susu, segala jenis gula-gula memang tak reti makan, tapi aiskrim dan coklat layan... huhuhuuu... Gigi? ada dah yg pecah tang geraham tuh!... 

2 comments:

Unknown said...

zaman sekarang ni dalam susu pun banyak gula..especially susu yang berperisa.. anak2 saya suka betul makan aiskrim, coklat bagai.. sweet tu sesekali je saya bagi makan.. kena control la..tapi diorang mmg suka minum air kosong..gosok gigi pun ok la..tengok gigi memasing ok lagi..risau jugak kan kalau rosak cepat sangat..huhu..

ieda said...

bgs la xmkn gula2.haziq kuat minum susu tapi klu ke kedai mmg pandang gula2/ keropok je.xlrt nk halang.huhu...

Lilypie - Personal pictureLilypie Breastfeeding tickers

Nota Kaki

10m (10) 2nd pregnant (19) 2tahun (1) 6m (1) 8 bulan (1) Aidiladha (1) Aktiviti (80) al-kisah (71) Alatan (1) Anak2 Ku Sayang (112) anniversary (1) Apa2 ajer (19) Artis (4) Baby learning (19) Babyfood (21) Barang Dapur (7) Basikal (2) BBQ (2) Beg (2) Berita (12) Berkebun (1) birthday (11) Biskut Raya (1) Bulan (1) Bunga Bola (1) Burasak (2) cek-Up (2) Ceritaku (42) Coklat Cake (1) Contest (32) Cookies (2) CreamPuff (1) DIY (7) Doa (2) Donut (1) Drama (1) Fakta Plus (20) Family (35) FM (1) Fraser's Hill (7) GA (2) Gambar (2) gambar edit (7) Gelagat (1) Geram (1) Gift (1) google plus (1) Gunting Rambut (1) Hadiah (8) Halba (1) Hantaran (1) Hobi (7) Holiday (10) Iklan (2) Ilmuan (32) Info sihat (18) islamic (16) jelajah (22) JJCM (8) Jus Bidadari (1) Kalendar (1) Kami (7) Ke Mana Kita? (13) kelambu (1) Kemalangan (11) Kenduri (14) Kerepek pisang (1) Kesihatan (6) Keychain (1) KL (5) Korean (1) kuiZ (33) Lawak (3) Lirik lagu (1) Lokasi (14) Lori (1) Luahan (12) Luka (1) Lukisan (2) M.afiQ (10) makan (32) menang (7) mistik (1) Muhasabah Diri (3) my jewel of heart (1) NewBorn (5) nyummmy (12) Oat (4) Pembelajaran (3) Pemberian (1) Pendapat (5) Pendapat. FB (14) Penyakit (2) Perkembangan Aqil (1) Pesawat (1) Picnic (2) Playground (1) Pomander Ball (1) PottyTrain (1) Produk (1) Promote (3) Puding Roti (1) Ragam aqil (18) Ramadhan (13) resepi (17) Ringkasan (3) Ronda-ronda (5) Rumah (3) Sahabat (5) Segmen (1) Sekolah (2) Seni (2) Sepupu (1) sticky entry (2) Sukan (1) Susu Ibu (8) Swimming (1) Syawal (11) t (1) Tafsir Quran (1) Tag (1) Takziah (1) Talasemia (1) Tambak Pontian (1) Tanaman (1) Tanjung Emas (1) Telur (2) Terima Kasih (1) Tofu (1) TQ (3) tutorial (3) UdangGalah (1) Wean-Off (1) wedding (4) Wira SE (2) Ww (14) Zoo Melaka (1)
" Siapapun di dunia ini tidak akan terlepas daripada kesusahan. Kesusahan yang pelbagai dan berbeza diuji kepada manusia yang pelbagai latar belakang. Namun, ujian yang pelbagai itu di uji oleh Pencipta ujian yang satu. Dialah yang mencipta ujian, Dia jugalah yang mencipta penyelesaian bagi ujian itu.

Tugas kita sebagai hamba adalah menghadapi ujian itu dengan hati yang besar dan berlapang dada s
erta fikiran yang bijak. Kita perlu sentiasa bersiap sedia untuk menghadapi sebarang ujian yang bakal berlaku. Ujian tetap akan berlaku meski kita berusaha untuk menolaknya, ianya tetap akan berlaku.

Hamba yang lupa dirinya sebagai hamba, tidak bersedia untuk menerima ujian. Dalam taatnya, dengan segera dia melatah mempersoalkan kewajaran dirinya diuji "

KITA SENTIASA LAYAK UNTUK DIUJI... KERANA KITA BERSTATUS HAMBA!!!
INGAT TUH!

Nurun Nubuwah

Ya Allah! Wahai tuhan kami yg memiliki kekuatan yg agung, yg memiliki kemahuan yg abadi dan yg memiliki wajah yg mulia dan sebagai pelindung kalimat-kalimatnya, serta pengkabul doa-doa, kecerdasan Hassan dan Hussien dari jiwa yg benar, pelindung indra mereka yg melihat serta indra jin dan manusia. Dan ketika orang-orang kafir akan menggelincirkan kamu dengan penglihatan sihir mereka tatkala mereka mendengar peringatan lalu mereka berkata-kata sesungguhnya ia adalah gila. Tiadalah itu semua melainkan sebagai peringatan bagi seluruh alam. Allah yg mengabulkan doa Luqmanul Hakim dan mewariskan Sulaiman bin Daud Alaihis-salam. Ya Allah yg maha pengasih, yg memiliki singgahsana yg agung. Panjangkanlahumurku dan sihatkanlah tubuh badanku, perkenankanlah hajatku, limpahkanlah hartaku dan anak-anakku, dan berikanlah rasa cinta semua manusia kepadaku, jauhkanlah permusuhan dan pertentangan dari diriku dari semua anak cucu Adam alaihis-salam. Allah yg hidup dan perkataan itu benar atas orang-prang kafir. Dan katalah telah datang kebenaran, dan telah lenyaplah kebatilan, kerana sesungguhnya kebatilan itu pasti akan lenyap, dan Kami telah turunkan Al-quran itu sebagai penyembuh dan rahmat untuk orang-orang yg beriman. Dan orang-orang yg zalim itu tidaklah mendapat sesuatu di dunia ini melainkan kerugian.