NUFFNANG

Monday, October 29, 2012

Salam Zulhijjah

Agak fenin sikit bila nak raya nih.. Fenin pasal tak tahu nak masak juadah apa wakakaka..
Ikut daku suka je masak yg simple2, tamo bertungkus-lumus masak macam raya aidilfitri kan.. Tapi apokan dayo, en.Ayah suruh gak masak lauk raya jugakkkk! Dah la waktu membeli lauk-pauk di petang hari khamis. Sampai rumah sedia la bahan apa yg patut sensorang. Bab ketupat dari mula sampai sudah en.Ayah yg uruskan. bab lauk-pauk semua serah kat daku hukhuk.. Bila la mok nak ada anak dara ni , bleh tulon.. Bujengs berdua tu tolon buat iklan boleh la hikhik.. 
Sementara en.Ayah buat ketupat, daku masak rendang 2kg, lodeh, ayam masak merah 2ekor, sambal goreng jawa.. Sambal kacang malesss nak buat ;p. Gitu-gini kan pukul 2pagi gak mok tido. Dapat la tido pat jam sebab ngelat, lodeh ngan sambal goreng tak siap lagi kikikik. Gara2 tempe yg belum jadik lagik tuh kan! Dah siap, kul 7> dah 'munjung' kat jiran sebelah. Tapi tak bagi sekali sambal goreng sebab belum buat jugak hahahaha... Dah mkn ado tenaga baru la buat sambal goreng aci tak?
Gambo lauk xde eh... tak kuasa nak tangkap gambo sebab ala2 tak cukup tido.. pewaiii!

 huiiiii dgn dulang2 sekali dia balun!
:D

 Ooppss sebenarnya abg aQiL tgh kutip gula berwarna-warni yg mok tabur atas conflakes madu..
Sempat la buat kuih raya kan. Dengan kek batik jeee...

 Abg aQiL yg kadang2 je manja ngan mok, banyak manja ngan ayoh!
Sila jgn tenung lama2 sebab pipi mok dah kembang!

 Iklan dari adik afiQ..
get ready!

Percubaan pertama je dia berjaya panjat..
Nasib tak tumbang nak oii
Ini aksi adik afiq bila dia ngamuk @ merajuk... ??? Selalu budak merajuk dok nanges guling2 atau nyorok jauh2 ke kan... La ni pesen baru dia tau! Bila dia merajuk dia jauhkan diri dari mok dan panjat kabinet!
@_@ aiyooo O.o mcm ni pun ada kan... Tak habis2 buat mok senyum-sengih sorang2 kikikikik

Ohya! lauk banyak2 tu bukan daku mkn sorang2 ye.. nasib la mommy Merah & Sofia sekeluarga bgtau nak singgah. Oledi misss u la besties ku! Berdoa juga agar abah(ayah mommy) cepat sembuh. Reserve lauk utk dorang sket. Lain2 kasi kat pekerja indo tempat suami kerja dan kasi kat BIL kat kampung nun... Alhamdulillah habis! syukur! Idok la membazir kan.. Hari Ahad Emak dan adik2 pulak dtg singgah. Masak sambal goreng jugak dan ayam masak kicap :)) Rindu kat Emak jugak!

8 comments:

Yaya Azura said...

Adik Afiq lasak ye...
banyaknya shima masak..yaya masak banayk2 tak berapa nak terer..huhu

Ema Blog said...

menyempat buat kuih raya yer..malam raya still lagi atas jalan..sangkut jem

Marya Yusof said...

As salam Shima,

Perghh...akak baca pun terasa penat! Masak byk2 tak penat tapi nak menyediakan bahan tu yang nak fengsan kan...kan... hehehe... Fesyen baru ler pulok ye Afiq panjat kabinet...

Sempat wan beraya rumah ko ye Shima... Kenapa dgn hubby die?

ShimaSalleh said...

Yaya : Lauk raya boleh dah masak byk2 mcm tu. Kalau lauk lain mcm kenduri tu tak pandai lagi nak masak byk2 hihihi

ShimaSalleh said...

Kak Mar : Betul tuh nak sediakan bahan nye yg byk kerja... Masak mudah jer masuk je dlm kuali kacau2 hehehe

Rai Ourkizuna said...

hebatnya..masak rendang sampai 2kg... saya masak setengah kilo pun kadang jadi kadang tak T_T

ShimaSalleh said...

beli 2kg tp tolak lemak2 @ tetel tuh ada la tinggal sekilo lebih..

IntaNBerliaN said...

bagusnya shima.. byk msk.. siap ada kuih :-)

Nota Kaki

10m (10) 2nd pregnant (19) 2tahun (1) 6m (1) 8 bulan (1) Aidiladha (1) Aktiviti (80) al-kisah (71) Alatan (1) Anak2 Ku Sayang (112) anniversary (1) Apa2 ajer (19) Artis (4) Baby learning (19) Babyfood (21) Barang Dapur (7) Basikal (2) BBQ (2) Beg (2) Berita (12) Berkebun (1) birthday (11) Biskut Raya (1) Bulan (1) Bunga Bola (1) Burasak (2) cek-Up (2) Ceritaku (42) Coklat Cake (1) Contest (32) Cookies (2) CreamPuff (1) DIY (7) Doa (2) Donut (1) Drama (1) Fakta Plus (20) Family (35) FM (1) Fraser's Hill (7) GA (2) Gambar (2) gambar edit (7) Gelagat (1) Geram (1) Gift (1) google plus (1) Gunting Rambut (1) Hadiah (8) Halba (1) Hantaran (1) Hobi (7) Holiday (10) Iklan (2) Ilmuan (32) Info sihat (18) islamic (16) jelajah (22) JJCM (8) Jus Bidadari (1) Kalendar (1) Kami (7) Ke Mana Kita? (13) kelambu (1) Kemalangan (11) Kenduri (14) Kerepek pisang (1) Kesihatan (6) Keychain (1) KL (5) Korean (1) kuiZ (33) Lawak (3) Lirik lagu (1) Lokasi (14) Lori (1) Luahan (12) Luka (1) Lukisan (2) M.afiQ (10) makan (32) menang (7) mistik (1) Muhasabah Diri (3) my jewel of heart (1) NewBorn (5) nyummmy (12) Oat (4) Pembelajaran (3) Pemberian (1) Pendapat (5) Pendapat. FB (14) Penyakit (2) Perkembangan Aqil (1) Pesawat (1) Picnic (2) Playground (1) Pomander Ball (1) PottyTrain (1) Produk (1) Promote (3) Puding Roti (1) Ragam aqil (18) Ramadhan (13) resepi (17) Ringkasan (3) Ronda-ronda (5) Rumah (3) Sahabat (5) Segmen (1) Sekolah (2) Seni (2) Sepupu (1) sticky entry (2) Sukan (1) Susu Ibu (8) Swimming (1) Syawal (11) t (1) Tafsir Quran (1) Tag (1) Takziah (1) Talasemia (1) Tambak Pontian (1) Tanaman (1) Tanjung Emas (1) Telur (2) Terima Kasih (1) Tofu (1) TQ (3) tutorial (3) UdangGalah (1) Wean-Off (1) wedding (4) Wira SE (2) Ww (14) Zoo Melaka (1)
" Siapapun di dunia ini tidak akan terlepas daripada kesusahan. Kesusahan yang pelbagai dan berbeza diuji kepada manusia yang pelbagai latar belakang. Namun, ujian yang pelbagai itu di uji oleh Pencipta ujian yang satu. Dialah yang mencipta ujian, Dia jugalah yang mencipta penyelesaian bagi ujian itu.

Tugas kita sebagai hamba adalah menghadapi ujian itu dengan hati yang besar dan berlapang dada s
erta fikiran yang bijak. Kita perlu sentiasa bersiap sedia untuk menghadapi sebarang ujian yang bakal berlaku. Ujian tetap akan berlaku meski kita berusaha untuk menolaknya, ianya tetap akan berlaku.

Hamba yang lupa dirinya sebagai hamba, tidak bersedia untuk menerima ujian. Dalam taatnya, dengan segera dia melatah mempersoalkan kewajaran dirinya diuji "

KITA SENTIASA LAYAK UNTUK DIUJI... KERANA KITA BERSTATUS HAMBA!!!
INGAT TUH!

Nurun Nubuwah

Ya Allah! Wahai tuhan kami yg memiliki kekuatan yg agung, yg memiliki kemahuan yg abadi dan yg memiliki wajah yg mulia dan sebagai pelindung kalimat-kalimatnya, serta pengkabul doa-doa, kecerdasan Hassan dan Hussien dari jiwa yg benar, pelindung indra mereka yg melihat serta indra jin dan manusia. Dan ketika orang-orang kafir akan menggelincirkan kamu dengan penglihatan sihir mereka tatkala mereka mendengar peringatan lalu mereka berkata-kata sesungguhnya ia adalah gila. Tiadalah itu semua melainkan sebagai peringatan bagi seluruh alam. Allah yg mengabulkan doa Luqmanul Hakim dan mewariskan Sulaiman bin Daud Alaihis-salam. Ya Allah yg maha pengasih, yg memiliki singgahsana yg agung. Panjangkanlahumurku dan sihatkanlah tubuh badanku, perkenankanlah hajatku, limpahkanlah hartaku dan anak-anakku, dan berikanlah rasa cinta semua manusia kepadaku, jauhkanlah permusuhan dan pertentangan dari diriku dari semua anak cucu Adam alaihis-salam. Allah yg hidup dan perkataan itu benar atas orang-prang kafir. Dan katalah telah datang kebenaran, dan telah lenyaplah kebatilan, kerana sesungguhnya kebatilan itu pasti akan lenyap, dan Kami telah turunkan Al-quran itu sebagai penyembuh dan rahmat untuk orang-orang yg beriman. Dan orang-orang yg zalim itu tidaklah mendapat sesuatu di dunia ini melainkan kerugian.