NUFFNANG

Sunday, October 6, 2013

Sesat Dalam Rindu

Sesat Dalam Rindu - Damasutra
Ku resah mencarimu dengan akal
Dengan bersama sifat-sifat pinjaman
Kau ku rasakan semakin menjauh

Tersesatlah aku dalam rindu mu

Ku satukan firasat mencari mu
Dan ku terlontar di penghujung alam
Kau masih tidak dapat ku jejaki
Betapa malangnya nasib ku

( korus )
Kerana mu ku tinggalkan segalanya
Sendiri aku terpedaya
Punya akal dan firasat yang tidak ke mana
Hanya jalan yang sengsara

Zahir musnah bagi yang mimpi

Zahir ada rahsia mencari
Lalu ku selami di dalam diri

Dibawa arus nafas ku

Asal serah janji dahulu

Mula hidup pasti mula cinta

Engkau kasih ada di sini
Engkau kasih ada menanti
Kau kasih aku jua kasih

Lirik lagu rupanya dak shima ni upload buat entry?? Hemm nak buh bideoklipnya tak berapa pandai.. videonya bleh lihat/kredit DISINI.. Tujuan? Lagu ini sangat menarik, dan mungkin ada yang belajar ttg tarikat ke atas dapat memahaminya.. Cuba baca semula bait-bait lirik yg terkandung dalam lagu nih.. Semuanya mengenai diri kita dalam perjalanan mencari-NYA.. Ini lagu bukan sesat rindu pada seseorang bernama manusia.. tapi tersesat dalam mengenal ALLAH S.W.T yang kita rindu.. Lagu nak mengenali diri kita.. Siapa kita ni sebenarnya..

Resah mencarimu dengan akal... memang tak jumpa la jalan ke arahNYA sebab kita guna AKAL! Sifat-sifat pinjaman.. yer kita semua sedar kita ini hamba, hanya pinjaman semata2 di dunia fana ini.. Tapi tanpa kita sedar @ kdgkala kita alpa.. Mata yang melihat, telinga yang mendengar, mulut lidah yang merasa, bercakap itu semua juga sifat2 pinjaman..DIA hanya pinjamkan pada kita, HAMBANYA. Dan jangan pernah mengaku kamu yang punya! Sedangkan daku ni pun dah ditarik sedikit pinjaman penglihatanNYA dengan terpaksa bercermin mata... Dan bangunan tinggi2 mencakar langit atau cukup sekadar rumah kos sederhana.. jangan pernah mengaku kamu yang membuatnya dengan bangga sekali!

Aaahhh alangkah bagusnya kalau kita kenal diri kita.. Oh jangan salah anggap entry daku ni sebagai ajaran sesat pulak haa.. maksud bait lagu ini sangat mendalam tau.. Sebelum jumpa lagu ni, suami shima sendiri mengajar serba sedikit tentang ilmu mengenal diri untuk kenal ALLAH swt. Dan bila terbaca bait lagu ni ada benarnya... Kalau nak belajar memang banyak dugaannya..dan ada tahapnya.. sebab itu wajib kita belajar ilmu tasawuf! bukan untuk menjadi ustaz dan ustazah tau.. Shima? Masih perlahan-lahan mencari.. dan kena belajar dengan guru yang betul.. Setakat ni hanya syariat yang kita pegang itu pun masih terumbang-ambing, belum lagi tarikat, hakikat dan makrifat... Pernah dengar ayat ni.. Usulluddin makrifatullah... bermaksud.. Asal agama mengenal ALLAH... Perasan bait lirik - Asal serah janji dahulu -
Penerangan dari suami.. sebelum janin terbentuk lagi kita dah berjanji dgn Allah taala.. dan sewaktu mati nanti janji itulah yang akan kita pulangkan semula... Apa janji tersebut? Kena la belajar ye.. Shima pun tidak la arif sangat, hanya sekadar tazkirah dari sang suami...sebab ianya amat berbeza dengan syariat dan kdgkala tidak dpt diterima dek akal yg dah terbiasa dgn syariat...sebab itu ada yang belajar menjadi gila @ tidak betul... sebab mereka tidak mampu lagi nak terima ilmu tersebut... Aahhh sukar nak dijelaskan disini..

Apapunkita kembali ke asal usul... dan kita milik DIA... jadi walau apa pun cabaran, dugaan, halangan.. kita tempuh la dengan sabar dan sabar, tenang... Walau diduga sedikit sahaja cth, anak mengganggu waktu solat.. itu semua bersebab yang DIA beri.. menguji setinggi mana tahap kesabaran hambanya...

Aaaahh pandai tulis je buatnya tidak!... Daku masih dalam proses pembelajaran... dan kita semua harus belajar.. Belajar dengan ikhlas bukan belajar dengan tujuan nak nampak benda2 ghaib la.. huhuhuu...

Aaahhh abang memang tenang orangnya..setenang air dikali. Teringat kemalangan2 yang menimpa. Walau xcdent di bontot lori, usus kecil menjadi pendek, buah sawit pula jatuh menghempap muka terus patah hidung, terlanggar pula "najis berat" yg nak melintas jalan hingga pecah rahang....Diamnya- hanya menerimanya dengan sabar siap senyum lagi... Kalau la daku pun bisa setenang dirimu...Dengan anak2 pun ku agak kurang besabar.....Tengah berusaha mengawal nafsu amarah... Kadang kala buat aku sebak.. aaahhh bila diri ini ingin berubah. Setiap hari meminta agar hari ini dan akan datang lebih baik dari hari2 semalam....

korang faham tak lirik lagu ni? heheheheee...
Catatan hari minggu

No comments:

Nota Kaki

10m (10) 2nd pregnant (19) 2tahun (1) 6m (1) 8 bulan (1) Aidiladha (1) Aktiviti (80) al-kisah (71) Alatan (1) Anak2 Ku Sayang (112) anniversary (1) Apa2 ajer (19) Artis (4) Baby learning (19) Babyfood (21) Barang Dapur (7) Basikal (2) BBQ (2) Beg (2) Berita (12) Berkebun (1) birthday (11) Biskut Raya (1) Bulan (1) Bunga Bola (1) Burasak (2) cek-Up (2) Ceritaku (42) Coklat Cake (1) Contest (32) Cookies (2) CreamPuff (1) DIY (7) Doa (2) Donut (1) Drama (1) Fakta Plus (20) Family (35) FM (1) Fraser's Hill (7) GA (2) Gambar (2) gambar edit (7) Gelagat (1) Geram (1) Gift (1) google plus (1) Gunting Rambut (1) Hadiah (8) Halba (1) Hantaran (1) Hobi (7) Holiday (10) Iklan (2) Ilmuan (32) Info sihat (18) islamic (16) jelajah (22) JJCM (8) Jus Bidadari (1) Kalendar (1) Kami (7) Ke Mana Kita? (13) kelambu (1) Kemalangan (11) Kenduri (14) Kerepek pisang (1) Kesihatan (6) Keychain (1) KL (5) Korean (1) kuiZ (33) Lawak (3) Lirik lagu (1) Lokasi (14) Lori (1) Luahan (12) Luka (1) Lukisan (2) M.afiQ (10) makan (32) menang (7) mistik (1) Muhasabah Diri (3) my jewel of heart (1) NewBorn (5) nyummmy (12) Oat (4) Pembelajaran (3) Pemberian (1) Pendapat (5) Pendapat. FB (14) Penyakit (2) Perkembangan Aqil (1) Pesawat (1) Picnic (2) Playground (1) Pomander Ball (1) PottyTrain (1) Produk (1) Promote (3) Puding Roti (1) Ragam aqil (18) Ramadhan (13) resepi (17) Ringkasan (3) Ronda-ronda (5) Rumah (3) Sahabat (5) Segmen (1) Sekolah (2) Seni (2) Sepupu (1) sticky entry (2) Sukan (1) Susu Ibu (8) Swimming (1) Syawal (11) t (1) Tafsir Quran (1) Tag (1) Takziah (1) Talasemia (1) Tambak Pontian (1) Tanaman (1) Tanjung Emas (1) Telur (2) Terima Kasih (1) Tofu (1) TQ (3) tutorial (3) UdangGalah (1) Wean-Off (1) wedding (4) Wira SE (2) Ww (14) Zoo Melaka (1)
" Siapapun di dunia ini tidak akan terlepas daripada kesusahan. Kesusahan yang pelbagai dan berbeza diuji kepada manusia yang pelbagai latar belakang. Namun, ujian yang pelbagai itu di uji oleh Pencipta ujian yang satu. Dialah yang mencipta ujian, Dia jugalah yang mencipta penyelesaian bagi ujian itu.

Tugas kita sebagai hamba adalah menghadapi ujian itu dengan hati yang besar dan berlapang dada s
erta fikiran yang bijak. Kita perlu sentiasa bersiap sedia untuk menghadapi sebarang ujian yang bakal berlaku. Ujian tetap akan berlaku meski kita berusaha untuk menolaknya, ianya tetap akan berlaku.

Hamba yang lupa dirinya sebagai hamba, tidak bersedia untuk menerima ujian. Dalam taatnya, dengan segera dia melatah mempersoalkan kewajaran dirinya diuji "

KITA SENTIASA LAYAK UNTUK DIUJI... KERANA KITA BERSTATUS HAMBA!!!
INGAT TUH!

Nurun Nubuwah

Ya Allah! Wahai tuhan kami yg memiliki kekuatan yg agung, yg memiliki kemahuan yg abadi dan yg memiliki wajah yg mulia dan sebagai pelindung kalimat-kalimatnya, serta pengkabul doa-doa, kecerdasan Hassan dan Hussien dari jiwa yg benar, pelindung indra mereka yg melihat serta indra jin dan manusia. Dan ketika orang-orang kafir akan menggelincirkan kamu dengan penglihatan sihir mereka tatkala mereka mendengar peringatan lalu mereka berkata-kata sesungguhnya ia adalah gila. Tiadalah itu semua melainkan sebagai peringatan bagi seluruh alam. Allah yg mengabulkan doa Luqmanul Hakim dan mewariskan Sulaiman bin Daud Alaihis-salam. Ya Allah yg maha pengasih, yg memiliki singgahsana yg agung. Panjangkanlahumurku dan sihatkanlah tubuh badanku, perkenankanlah hajatku, limpahkanlah hartaku dan anak-anakku, dan berikanlah rasa cinta semua manusia kepadaku, jauhkanlah permusuhan dan pertentangan dari diriku dari semua anak cucu Adam alaihis-salam. Allah yg hidup dan perkataan itu benar atas orang-prang kafir. Dan katalah telah datang kebenaran, dan telah lenyaplah kebatilan, kerana sesungguhnya kebatilan itu pasti akan lenyap, dan Kami telah turunkan Al-quran itu sebagai penyembuh dan rahmat untuk orang-orang yg beriman. Dan orang-orang yg zalim itu tidaklah mendapat sesuatu di dunia ini melainkan kerugian.