NUFFNANG

Sunday, January 16, 2011

Ni nk cerita sikit.. Aku pelik tol ngan segelintir org/masyarakat yg masih xde kesedaran sivik, moral apatah lagi.. Bukan kata ku ni perfect tu idok le.. Tp berpada2 la kan lebih2 lagi bila kita duduk dlm satu kawasan kejiranan.. Aku mmg tak paham betul dgn org2 yg mcm ni la. Tak tahu apa yg mereka fikir, apa yg ada dlm pale wotak dia tuh..Sekadar suka2, seronok2 jer ke? Haish tak paham aku!

Ha ni bukan apa.. Nak kongsi la sikit ekk. Ada la jiran baru niar ku gelar 'G' dok br pindah selang 2rumah aku. Sejak dok sewa situ mmg dia tak campur masyarakat la aku pon xtau kenapa. Dr hr dia pindah sampai nk bukak sekolah hr tu ank kecik dia 2bln kot dok menangis ajer.. Kita ni kesian, tp bila bg salam xdijwb wat xtau aje, dunno je. Yg jaga baby tu lak akaknyer yg br drjh 3! Pernah satu hr jiran ku 'A' nmpk akaknyer letak adik dia atas meja lipat tu je.. Adoi ngeri tol.

Hal yg tu tak kisahla sgt kan, abes dh makbpk dia pun wat tak reti jer.. Psgn muda ni ank dh 4.. Yg aku geram tuh boleh plak dia buang kulit kupang tanpa dibungkus dgn plastik, dia dok tabur dekat atas tanah depan umah jiran aku 'B'.. Padahal tong sampah kat situ jugak!!!!! Sengaja ke apa ni? Dh jiran aku 'A' ni dok tnya jiran 'B' adakah dia yg buang.. Tp kitorg tau saper yg buat camtu. Bukan itu jer, sampah dlm plastik dia TAK PERNAH berikat (kesian kat org yg kutip smph) dgn kena selongkar anjing n kucing lg berterabur la... kawasan org len xplak sepah cenggitu.. Smlm lg best dia buat.. Pampes ank dia dok tepek kat pemegang tong sampah jiran 'A' jugak! Camtu jer! Xdibungkus ke hapa ke! Eeeee geram betol.. kalo korang geram tak?

Tp rasanye akaknyer yg selalu buang sampah dan aku tak tau la makbpk dia yg suruh ke apa ke.. Ya Allah, aku mmg tak paham betol pemikiran org yg mcm ni, mmg tak pegi sekolah betul! Org kampung pun nk jaga kebersihan keliling rumah. Ha ckp psl kebersihan lg satu kat rumah dia ni 'G' penuh dgn buah kelapa. Tak tau la dia niaga ke atau mmg suka air kelapa. Tp ku rasa wat minum sendiri. Korang bayangkan kelapa muda, ditebuk minum pastu dibelah ambil isinye, pastu senang2 dia buang camtu jer sebelah umah jiran aku 'B'.. Dia tak pk ke kelapa tu bleh jd tempat pembiakan nyamuk? Klu nk bakar pon kulit kelapa tu basah lagi berapa lama nk tgu dia kering?



Nasib la dpt jiran yg baik2 jd kitorang la yg kemas2 apa yg patut, bakar sampah.. Nk tgu dia yg kemas hoh berjanggut.. Org kampung pun nk kawasan sekeliling rumah bersih apa lagi bila duduk kawasan perumahan. Bertimbang rasa la sikit... Nak buat apa2 fikir dulu walaupun bende kecik cam buang sampah nih...

5 comments:

MaryaYusof said...
This comment has been removed by a blog administrator.
MaryaYusof said...

saborlah chemot...hidup berjiran mmg bmacam ragam...mcm kitorang ni pegi kerja gelap balik keje pun da gelap...mmg kureng la bcampur jiran...tp kitorg xbuang sampah merata2 tau...siap tolong bkrkan sampah org lg bile weekend...heheheee...
tp yg xbestnye anak2 jiran aku yg mcm pelesit...eeiii...dpecahnye cermin keta kitorg...pokok bunga aku dikutil2...abis...mak bapak dorang xckp ape pun...anak dbiar main tgh mlm buta...xtau lah...rs mcm nak pindah je..ni masih boleh bsabar lg...huhuhuuuu

.::s.H.i.M.a chemot::. said...

Ha tu la lagi geram mak bapk sendiri tak ajar atas alasan mereka masih budak2... Yg ni mak dia tak penah keluar buang smpah dia suruh anknyer ajer yg keluar.Kok ye pun ajar la dia ikat dulu plastik tu aiyoh! Tong smpah free depan umah dia bpk dia dh jahanamkn dia pi langgar abis pecah tong tu. Org majlis angkut je la. Nk buang kt tmpt org bleh je kak tp kena la ikat kan... Jiran org siap nk baling alik pampes tu depan umah dia hahaha

wan nurul hezrina abd halim said...

kalau kureng bercampur dah biasa dah kat kl n putrajayanie.kekadang jiran pun tak kenal n kalu kenalpun gitu2 jerklah..n kekadang macam kitaorgjer yang tinggal kat citu tak nampak orangnyer ada ker idak penghuni citu..huhu

tapi kes akak tuh memang melampau tahan cipanlah..memang melampau sangat tuh..geram lak aku..tapi kalau aku dia buang sampah gitu aku campak kat muka dier..ganas tak?huhu

.::s.H.i.M.a chemot::. said...

Haah mmg melampau tol.. Wlau bukan rumah aku tp aku tetap geram gak.
Ko mmg ganazz haha

Nota Kaki

10m (10) 2nd pregnant (19) 2tahun (1) 6m (1) 8 bulan (1) Aidiladha (1) Aktiviti (80) al-kisah (71) Alatan (1) Anak2 Ku Sayang (112) anniversary (1) Apa2 ajer (19) Artis (4) Baby learning (19) Babyfood (21) Barang Dapur (7) Basikal (2) BBQ (2) Beg (2) Berita (12) Berkebun (1) birthday (11) Biskut Raya (1) Bulan (1) Bunga Bola (1) Burasak (2) cek-Up (2) Ceritaku (42) Coklat Cake (1) Contest (32) Cookies (2) CreamPuff (1) DIY (7) Doa (2) Donut (1) Drama (1) Fakta Plus (20) Family (35) FM (1) Fraser's Hill (7) GA (2) Gambar (2) gambar edit (7) Gelagat (1) Geram (1) Gift (1) google plus (1) Gunting Rambut (1) Hadiah (8) Halba (1) Hantaran (1) Hobi (7) Holiday (10) Iklan (2) Ilmuan (32) Info sihat (18) islamic (16) jelajah (22) JJCM (8) Jus Bidadari (1) Kalendar (1) Kami (7) Ke Mana Kita? (13) kelambu (1) Kemalangan (11) Kenduri (14) Kerepek pisang (1) Kesihatan (6) Keychain (1) KL (5) Korean (1) kuiZ (33) Lawak (3) Lirik lagu (1) Lokasi (14) Lori (1) Luahan (12) Luka (1) Lukisan (2) M.afiQ (10) makan (32) menang (7) mistik (1) Muhasabah Diri (3) my jewel of heart (1) NewBorn (5) nyummmy (12) Oat (4) Pembelajaran (3) Pemberian (1) Pendapat (5) Pendapat. FB (14) Penyakit (2) Perkembangan Aqil (1) Pesawat (1) Picnic (2) Playground (1) Pomander Ball (1) PottyTrain (1) Produk (1) Promote (3) Puding Roti (1) Ragam aqil (18) Ramadhan (13) resepi (17) Ringkasan (3) Ronda-ronda (5) Rumah (3) Sahabat (5) Segmen (1) Sekolah (2) Seni (2) Sepupu (1) sticky entry (2) Sukan (1) Susu Ibu (8) Swimming (1) Syawal (11) t (1) Tafsir Quran (1) Tag (1) Takziah (1) Talasemia (1) Tambak Pontian (1) Tanaman (1) Tanjung Emas (1) Telur (2) Terima Kasih (1) Tofu (1) TQ (3) tutorial (3) UdangGalah (1) Wean-Off (1) wedding (4) Wira SE (2) Ww (14) Zoo Melaka (1)
" Siapapun di dunia ini tidak akan terlepas daripada kesusahan. Kesusahan yang pelbagai dan berbeza diuji kepada manusia yang pelbagai latar belakang. Namun, ujian yang pelbagai itu di uji oleh Pencipta ujian yang satu. Dialah yang mencipta ujian, Dia jugalah yang mencipta penyelesaian bagi ujian itu.

Tugas kita sebagai hamba adalah menghadapi ujian itu dengan hati yang besar dan berlapang dada s
erta fikiran yang bijak. Kita perlu sentiasa bersiap sedia untuk menghadapi sebarang ujian yang bakal berlaku. Ujian tetap akan berlaku meski kita berusaha untuk menolaknya, ianya tetap akan berlaku.

Hamba yang lupa dirinya sebagai hamba, tidak bersedia untuk menerima ujian. Dalam taatnya, dengan segera dia melatah mempersoalkan kewajaran dirinya diuji "

KITA SENTIASA LAYAK UNTUK DIUJI... KERANA KITA BERSTATUS HAMBA!!!
INGAT TUH!

Nurun Nubuwah

Ya Allah! Wahai tuhan kami yg memiliki kekuatan yg agung, yg memiliki kemahuan yg abadi dan yg memiliki wajah yg mulia dan sebagai pelindung kalimat-kalimatnya, serta pengkabul doa-doa, kecerdasan Hassan dan Hussien dari jiwa yg benar, pelindung indra mereka yg melihat serta indra jin dan manusia. Dan ketika orang-orang kafir akan menggelincirkan kamu dengan penglihatan sihir mereka tatkala mereka mendengar peringatan lalu mereka berkata-kata sesungguhnya ia adalah gila. Tiadalah itu semua melainkan sebagai peringatan bagi seluruh alam. Allah yg mengabulkan doa Luqmanul Hakim dan mewariskan Sulaiman bin Daud Alaihis-salam. Ya Allah yg maha pengasih, yg memiliki singgahsana yg agung. Panjangkanlahumurku dan sihatkanlah tubuh badanku, perkenankanlah hajatku, limpahkanlah hartaku dan anak-anakku, dan berikanlah rasa cinta semua manusia kepadaku, jauhkanlah permusuhan dan pertentangan dari diriku dari semua anak cucu Adam alaihis-salam. Allah yg hidup dan perkataan itu benar atas orang-prang kafir. Dan katalah telah datang kebenaran, dan telah lenyaplah kebatilan, kerana sesungguhnya kebatilan itu pasti akan lenyap, dan Kami telah turunkan Al-quran itu sebagai penyembuh dan rahmat untuk orang-orang yg beriman. Dan orang-orang yg zalim itu tidaklah mendapat sesuatu di dunia ini melainkan kerugian.