NUFFNANG

Tuesday, March 8, 2011

JELAJAH BLOG 2011: KATEGORI IBU

Bismillahirrahmannirrahim...
Kata pembuka bicara. Takut-takut berani je ni nak sama2 join jelajah blog Ben Ashaari yg rasa semua bloggers kenal. Menarik nak join sebab saya dh berjaya jadi seorang ibu dan baru beberapa bulan berblog..Akar pun belum teguh lagi nih.





Ceritakan secara ringkas mengenai diri anda..
Dikenali sbg Shima. Ibu kepada anak bujangku Mohamad Aqil 1thn 7bln, isteri kpd en.Johari b Mohamed Salleh. Kini sedang membawa kandungan yg baru berusia 17mgu, insyaallah akan deliver pada bln Ogos. Hanyalah seorang suri rumah dan masih baru berjinak2 dgn dunia blogger ini.

Apakah kenangan manis anda sewaktu bergelar ibu..
Merasai kandungan yg dibawa selama 9bln 6hari, akhirnya selamat lahir ke dunia Allah swt dan terus membesar selama 19bln. Memegang zuriat sendiri amat menginsafkan sy dan terus terkenangkan emak yg melahirkan sy dan abg sbg anak kembar secara normal. Bersyukur sbb dpt lahirkn ank juga normal dgn berat ank 4.0kg (Dr. xdpt detect baby besar). Suami mempamerkan kasih sygnya,membantu menjaga anak,isteri yg sebelum ini tidak dpt sy lihat.

Kenangan pahit anda ?
Tentunya apabila anak atau suami sakit. Pernah merasa penat, kecewa dgn diri sebab tak dpt menjadi isteri dan ibu yg sempurna lebih2 lagi sewaktu menjaga si kecil yg masih bayi. Kurangnya pengalaman dan tunjuk ajar amat merisaukan diri , membuatkan sy cepat putus asa. Namun keperitan adalah guru/pengalaman yg terbaik.

Kata kata khas buat si suami..
Diri kita tidak semuanya sempurna. Sy percaya kita dipertemukan, dijodohkan bersama insyaallah hingga ke akhir dengan izin Allah. Percayalah kita saling memerlukan, dengan kehadiran anak, bimbinglah kami ke jln kebaikan.

Jika ada anak , apakah nasihat anda kepadanya dan juga buat anak anak yang berada di luar sana..
Kepada Mohamad Aqil dan juga anak mak yg sedang membesar in the womb ni.. Insyaallah mak nk beri sepenuh kasih sayang pada kamu. Jadi insan yg berguna, hormati org lebih tua, bijak berfikir jgn ikutkan hati dan perasaan. Doa kebahagiaan sentiasa keluar dr seorang emak..
Pada anak2 diluar sana.. Sayangi ibu bapa, hargai dan gembirakan mereka selagi masih ada masa. Kesabaran dan ketabahan kamu pasti tidak dpt menyaingi ketabahan mereka sewaktu membesarkan kamu.

Apakah harapan anda kepada anak anda..
Anak2 menjadi org yg berguna kpd ibubapa, bangsa, negara. Walau setinggi mana anak2 mak berdiri sentiasa pandang semula ke bawah.

Nasihat buat si gadis di luar sana..
Sewaktu gadis adakala kita terlepas pandang pada jasa ibu. Apabila diri sendiri sudah menjadi ibu, baru terfikir,insaf,nak hargai ibu. Baru kita sedar betapa sukarnya bergelar seorang ibu..

Terima Kasih pada Ben Ashaari untuk segmen ini..

10 comments:

nuzurzaradeon said...

Mak saya kata..
Susah jadi ibu..tapi bila baca pengalaman ibu-ibu dari Jelajah Blog Ibu2 Abg Ben ni kan..
Rasa x sabar nak jadi ibu..okaaay..kena kawen dulu..hehehhehe..salam kenalan...
tahniah sbb di list up dalam blog abg ben..

c-tea said...

datang dari blog saudara ben.k..jemput datang ke blog ct...

dan jangan lupa untuk vote blog ct k..jom baca sini

http://illustrasiaku.blogspot.com/2011/03/jom-ramai-ramai-vote-untuk-blog-ct.html

PinKy MoMMa said...

pinky momma dtg singgah dr blog abe ben..and terus folo kamu mama =)

smga kite berjaya mendidik anak2 di dunia & akhirat..
jemput jengah pinky jom..
pinky pun suri rumah jg..
more make tips & shawl tuto at my side bar..jom join!

http://eppyphamdiary.blogspot.com

apislerr said...

salam,
mengunjungi rakan2 jelajah blog;)
dtg dr blog abg ben;D
blog apisv2

Prince said...

entry yg sgt bagus...
thniah ye...:)

sy ni newbiee lagi...
jom bce info mnarik tentang petua orang2 tua untuk jga kecntikan tubuh badan...laki n pmpn..:)x

! Diari-Selebriti-Mama ! said...

singgah dari segmen BA.
slmt bknalan.nice blog!dah follow^^
semoga kamu diberikan kekuatan selalu..
jemput ziarah blog http://mamaglamdiva.blogspot.com/2011/03/jelajah-blog-kategori-ibu.html

Rosmawani♥ said...

salam pkenalan.. datang dari blog abg ben :)
jom follow sy jgak, untuk smangat berblog n kongsi info ttg mommy..hehehe..
rizaros.blogspot.com

Lulu Caldina said...

Tahniah kerana menjadi seorang ibu...
semoga memiliki anak yang soleh dan berjaya...

ayeesha anna said...

salam kenal. Dari segmen BA. Semoga menjadi ibu terbaik di dunia dan akhirat.

http://diarialeesya.blogspot.com

Lizan said...

salam...yeay aqil nak dapat adik, tahniah yer ..jaga diri baik2 moga selamat hingga sampai masa meneran..jom tukar link yuk :) suka masuk blog ni, comellll..

Lilypie - Personal pictureLilypie Breastfeeding tickers

Nota Kaki

10m (10) 2nd pregnant (19) 2tahun (1) 6m (1) 8 bulan (1) Aidiladha (1) Aktiviti (80) al-kisah (71) Alatan (1) Anak2 Ku Sayang (112) anniversary (1) Apa2 ajer (19) Artis (4) Baby learning (19) Babyfood (21) Barang Dapur (7) Basikal (2) BBQ (2) Beg (2) Berita (12) Berkebun (1) birthday (11) Biskut Raya (1) Bulan (1) Bunga Bola (1) Burasak (2) cek-Up (2) Ceritaku (42) Coklat Cake (1) Contest (32) Cookies (2) CreamPuff (1) DIY (7) Doa (2) Donut (1) Drama (1) Fakta Plus (20) Family (35) FM (1) Fraser's Hill (7) GA (2) Gambar (2) gambar edit (7) Gelagat (1) Geram (1) Gift (1) google plus (1) Gunting Rambut (1) Hadiah (8) Halba (1) Hantaran (1) Hobi (7) Holiday (10) Iklan (2) Ilmuan (32) Info sihat (18) islamic (16) jelajah (22) JJCM (8) Jus Bidadari (1) Kalendar (1) Kami (7) Ke Mana Kita? (13) kelambu (1) Kemalangan (11) Kenduri (14) Kerepek pisang (1) Kesihatan (6) Keychain (1) KL (5) Korean (1) kuiZ (33) Lawak (3) Lirik lagu (1) Lokasi (14) Lori (1) Luahan (12) Luka (1) Lukisan (2) M.afiQ (10) makan (32) menang (7) mistik (1) Muhasabah Diri (3) my jewel of heart (1) NewBorn (5) nyummmy (12) Oat (4) Pembelajaran (3) Pemberian (1) Pendapat (5) Pendapat. FB (14) Penyakit (2) Perkembangan Aqil (1) Pesawat (1) Picnic (2) Playground (1) Pomander Ball (1) PottyTrain (1) Produk (1) Promote (3) Puding Roti (1) Ragam aqil (18) Ramadhan (13) resepi (17) Ringkasan (3) Ronda-ronda (5) Rumah (3) Sahabat (5) Segmen (1) Sekolah (2) Seni (2) Sepupu (1) sticky entry (2) Sukan (1) Susu Ibu (8) Swimming (1) Syawal (11) t (1) Tafsir Quran (1) Tag (1) Takziah (1) Talasemia (1) Tambak Pontian (1) Tanaman (1) Tanjung Emas (1) Telur (2) Terima Kasih (1) Tofu (1) TQ (3) tutorial (3) UdangGalah (1) Wean-Off (1) wedding (4) Wira SE (2) Ww (14) Zoo Melaka (1)
" Siapapun di dunia ini tidak akan terlepas daripada kesusahan. Kesusahan yang pelbagai dan berbeza diuji kepada manusia yang pelbagai latar belakang. Namun, ujian yang pelbagai itu di uji oleh Pencipta ujian yang satu. Dialah yang mencipta ujian, Dia jugalah yang mencipta penyelesaian bagi ujian itu.

Tugas kita sebagai hamba adalah menghadapi ujian itu dengan hati yang besar dan berlapang dada s
erta fikiran yang bijak. Kita perlu sentiasa bersiap sedia untuk menghadapi sebarang ujian yang bakal berlaku. Ujian tetap akan berlaku meski kita berusaha untuk menolaknya, ianya tetap akan berlaku.

Hamba yang lupa dirinya sebagai hamba, tidak bersedia untuk menerima ujian. Dalam taatnya, dengan segera dia melatah mempersoalkan kewajaran dirinya diuji "

KITA SENTIASA LAYAK UNTUK DIUJI... KERANA KITA BERSTATUS HAMBA!!!
INGAT TUH!

Nurun Nubuwah

Ya Allah! Wahai tuhan kami yg memiliki kekuatan yg agung, yg memiliki kemahuan yg abadi dan yg memiliki wajah yg mulia dan sebagai pelindung kalimat-kalimatnya, serta pengkabul doa-doa, kecerdasan Hassan dan Hussien dari jiwa yg benar, pelindung indra mereka yg melihat serta indra jin dan manusia. Dan ketika orang-orang kafir akan menggelincirkan kamu dengan penglihatan sihir mereka tatkala mereka mendengar peringatan lalu mereka berkata-kata sesungguhnya ia adalah gila. Tiadalah itu semua melainkan sebagai peringatan bagi seluruh alam. Allah yg mengabulkan doa Luqmanul Hakim dan mewariskan Sulaiman bin Daud Alaihis-salam. Ya Allah yg maha pengasih, yg memiliki singgahsana yg agung. Panjangkanlahumurku dan sihatkanlah tubuh badanku, perkenankanlah hajatku, limpahkanlah hartaku dan anak-anakku, dan berikanlah rasa cinta semua manusia kepadaku, jauhkanlah permusuhan dan pertentangan dari diriku dari semua anak cucu Adam alaihis-salam. Allah yg hidup dan perkataan itu benar atas orang-prang kafir. Dan katalah telah datang kebenaran, dan telah lenyaplah kebatilan, kerana sesungguhnya kebatilan itu pasti akan lenyap, dan Kami telah turunkan Al-quran itu sebagai penyembuh dan rahmat untuk orang-orang yg beriman. Dan orang-orang yg zalim itu tidaklah mendapat sesuatu di dunia ini melainkan kerugian.